Patentpatrol: Shimano drar upp elektroniska cykelbromsar … men varför?

0 0


OK, låt oss bara ta bort det här – NEJ, dessa är inte trådlösa. Nej, de använder inte elektroniska manöverdon för att direkt flytta in eller ut bromsbeläggen. Men JA, de ersätter den mekaniskt manövrerade kolven i en hydraulbroms huvudcylinder med ett elektroniskt styrt manöverdon.

Den verkliga frågan är … varför?

Hur Shimanos elektroniska cykelbromsar fungerar

Shimano elektriska cykelbromsar för vägcyklar patent ritningskoncept

Snarare bör vi säga hur de skulle kunna arbete eftersom det för närvarande bara är ett koncept som presenteras i en patentansökan.

Ända sedan debuten 2001 av Di2 electronic shifting, vem har inte varit nyfiken på möjligheterna till en helt ny cykelinstallation? Shimano Digital Integrated Intelligence (det är där Di2 kommer ifrån) innehåller redan elektronisk växling och fjädringskontroll, så varför inte lägga till bromsar också?

Patentets specifika formulering är ”att tillhandahålla en bromsmanövreringsapparat och ett bromssystem som kan köras en befintlig bromsanordning med elektrisk kraft. ” Och det nämns specifikt att detta är i stället för att använda mänsklig kraft för att driva den bromsanordningen. Det blir viktigare senare …

shimano elektroniskt styrda bromsar för vägcyklar patent ritning koncept

Vilket tyder på att de inte helt återuppfinner bromsen, bara det sätt på vilket hydraulbromsvätska trycks ner linjen till bromsok. För närvarande hanteras det genom att fästa en kolv (eller tryckstång, kolv, vad du än vill kalla det) genom ett rör som innehåller bromsvätska.

När O-ringstätningen på änden av kolven rör sig förbi en port stänger den systemet och börjar skjuta in bromsvätska i slangen. Vätskan rör sig till bromsoket och fyller ut utrymmet bakom bromsbeläggen och flyttar dem närmare bromsrotorn.

Shimano elektriska cykelbromsar för vägcyklar patentritningskoncept

För att konvertera detta till ett elektroniskt styrt system presenterar Shimano en tredelad design: En detektor, en elektronisk styrenhet och ett elektroniskt ställdon.

Detektorn känner av bromshandtagets rörelse och vidarebefordrar den informationen till styrenheten. Styrenheten tolkar dessa data och signalerar ställdonet för att flytta kolven och trycker därmed vätska in i bromsledningen. Eller dra tillbaka den för att lossa bromsarna.

Allt drivs av ett batteri, som kan laddas på normalt sätt, inklusive en cykelgenerator.

Men varför skulle vi vilja ha elektroniska bromsar?

Bra fråga.

Patent behöver inte svara på varför, precis hur. Och från vår läsning av applikationen säger Shimano inte varför de skulle göra det här.

Men vi har några bra gissningar.

konceptritning för elektroniska bromshandtag från Shimano
Vår konceptritning av hur en elektrisk bromshandtag kan se ut på en vägcykel.

För det första kan formfaktorn för en bromshandtag bli vad du vill att den ska vara. Du behöver inte längre ha en stor mekanisk hävstång för att “mänsklig kraft” dessa bromsar. Istället kan det vara en liten utlösare. Eller till och med en knapp. För om du inte behöver flytta kolven själv spelar det ingen roll vilken storlek eller form enhet signalen kommer ifrån.

För det andra kan du sätta flera bromshandtag på samma cykel. För triatleter och tidsprövare skulle detta vara en spelväxlare … inte mer omplacera dina händer bara för att använda bromsarna.

  konceptritning för elektroniska bromshandtag från Shimano

För roadies och gruscyklister kan du enkelt ha en liten sekundär bromshandtag på toppen av svängarna också. Eller ha små fjärrutlösare som kan monteras på mini-aero-tillägg … var som helst.

För det tredje, för handcyklar och andra icke-traditionella cyklar eller cyklister med olika förmågor, kan du skapa mycket mer ergonomiska lösningar.

Pålitligt utförande är den svåra delen. Där du kan acceptera att ett dött Di2-batteri kan betyda att du måste åka hem i en mindre än idealisk växellåda, är ett bromsfel från ett dött batteri eller en urkopplad kabel inte acceptabelt. Det har förmodligen varit det stora hindret fram till nu. Ändå flyger många människor på plan där alla kritiska kontroller endast är anslutna till piloten via elektroniska länkar (därav: fly-by-wire), så kanske om tillräckligt robust systemintegritet löses kan vi se cyklar med elektroniska skivbromsar.

Och ja, vi antar att du också kan göra det trådlöst.



Source link

Lämna en kommentar

Mailadressen kommer inte att visas.