Patentpatrol: Vad gör en Shimano GRX hydro-korsning?

0 1


Min långsiktiga recension av Shimano GRX Di2 kommer snart att träffa vågorna här på Bikerumor. I den nämner jag den anmärkningsvärda bromskraften hos de undre hävarmarna som lever på svärdens toppar. Dessa spakar sitter nu i linje med huvudbromshandtagen och hydraulvätskan från huvudcylindern strömmar genom underhandtagen.

Med T-korsningen som beskrivs i detta patent kan varje spak fungera oberoende av den andra. Och särskilt en av bromshandtagen kräver en vätskebehållare.

Separerar GRX integrerade bromsar

Shimano subspakmontering
Figur 1 visar hur huvudbromshandtaget och underarmen båda fästs via oberoende slangar till T-korsningen. Därifrån går en tredje slang till bromsoket. Det betyder att antingen bromshandtaget kan aktivera samma bromsok.

Shimano utvecklade en utmärkt inbyggd lösning för att lägga till en bromsposition i styret för sin GRX-grupp. Underspakarna lever på svärdslägenheterna och ger dig en bra bromskänsla utan att behöva plantera händerna på huven.

Nu förädlar Shimano systemets bromsdynamik genom att lägga till en uppenbar inline-korsning. Denna T-formade förbindning förbinder slangen från underarmen och huvudbromshandtaget och ansluter båda via en enda slang till bromsoket.

Frågan är, varför lägga till denna extra komponent i ett system som redan fungerar fantastiskt?

Men varför?

Som Shimano anger i patentet beskriver patentet ett system där “en manövreringsanordning och en ytterligare manövreringsanordning kan användas selektivt för att manövrera en enda hydraulisk manöveranordning.”

Korsningen har en svängningsstyrning inuti som i huvudsak stänger av ett av huvudbromssystemen när det andra aktiveras. Om du till exempel använder underhandtaget för att aktivera bromsen, svänger svängningsstyrningen för att stänga hydraulvätskan i huvudbromshandtagets system innan den möter korsningen. Och vice versa: manövrering av huvudspaken stänger av vätskesystemet från subspaken.

Särskilt förhindrar svängningsstyrningen den spak som inte aktiveras förlorar hydraultrycket.

GRX subspak med korsning
Figur 4 visar en subspak ansluten till korsningen. Det skjuter hydraulvätska mot svängningsstyrningen, som stänger av hydraulsystemet från andra sidan.

Du kan också använda en öppen hydraulisk systemspak med en annan öppen hydraulisk systemspak, eller så kan du använda en öppen hydraulisk systemspak (med en huvudbehållare) och en spak med ett stängt hydraulsystem. Ett öppet system har en behållare av vätska och luft som rymmer värmeutvidgning. En stängd systemspak har ingen behållare, bara en kolv som trycker på en fast volym vätska.

T-korsning fördelar

Det betyder att du kan använda en annan spak – snarare än GRX-underspaken – inom systemet. Du kan till exempel använda en Shimano Deore-bromshandtag som din subspak, som erbjuder en större bromshandtag och några fler justeringsalternativ.

Och du bör kunna konfigurera aktiveringsförhållandena för varje spak oberoende. Du kan till exempel göra underhandtagen mer positiva och känsliga än huvudspakarna.

En gissning, baserat på min GRX-upplevelse

Stängt hydraulsystem
Fig. 5 visar en konfiguration i vilken huvudbromsspaken är ett öppet system med en behållare, och subspaken är ett slutet system utan behållare.

Den andra anledningen är en gissning, och den behandlar något jag upplevde i min årslånga recension av GRX. Problemet: om du bestämmer att du inte vill ha eller behöver undre spakar efter att du har installerat dem, kommer du att ha en liten operation att göra för att ta bort dem. Därifrån måste du köra igen en slang bara för bromshandtagen vid dropparna.

Medan underhandtagen känns bra och gör precis vad de lovar, fann jag att jag inte verkligen behövde dem. Ändå sitter de fortfarande på mitt styr eftersom jag inte vill göra operationen.

Lösningen: T-korsningen. Naturligtvis förutsätter detta att det är möjligt att helt enkelt blockera ingångsporten som annars skulle acceptera subspakens slang. Du kan i grunden installera denna T-korsning i slangkörningen mellan din huvudbromshandtag och bromsok. Om du bestämmer dig för att använda subspakarna kan du helt enkelt köra en slang mellan subspaken och T-korsningen i huvudslangkörningen.

Det är åtminstone vad jag hoppas att du kan göra här. Det skulle verkligen vara snyggt att kunna lägga till underhandtagen för ett lopp eller en lång resa när jag vill ha dem och ta bort dem resten av tiden.

Men i första hand verkar det som om GRX T-korsningen är utformad så att du kan skräddarsy bromskänslan mellan de två bromssystemen och öppna upp fler alternativ för olika spakkonfigurationer (som att använda en stängd eller öppen systemspak).

Patentforskningsstöd från Wheelbased.com. Kolla in dem för djupare dyk på några av dessa patent och mer.



Source link

Lämna en kommentar

Mailadressen kommer inte att visas.