Pirelli P Zero Race Tub SL, nya lättare rördäck för racerbanor

0 0


Medan tubeless fortsätter att ta sig in i pro-racing, visar det nya Pirelli P Zero Race Tub SL-däcket att det fortfarande finns prestanda att klistra på rör. Genom att kombinera Pirellis senaste SmartEvo-gummiblandning och ett nytt TPU-rör inuti, hävdar Pirelli betydande viktbesparingar som hjälper deras World Tour-proffs över de stora bergsklättringarna i den kommande Giro d’Italia …

Pirelli P Zero Race Tub SL rörformigt vägdäck

Pirelli P Zero Race Tub SL tubdäck, pro team
c. Pirelli, huvudfoto av Kristof Ramon

Det har gått tre år sedan Pirelli först debuterade den rörformiga versionen av P Zero road racing-däck. Och nu får proffsen de tekniska uppdateringarna vi såg med P Zero Race TLR slanglösa vägdäck förra sommaren, plus lite extra. Det nya gummit lovar mer hastighet bättre grepp som kombinerar Race TLR SL & Race TLR-slitbanor, plus ett nytt lättare rör inuti som hjälper till att tappa 10% av vikten jämfört med de ursprungliga rören.

Tekniska detaljer

Pirelli P Zero Race Tub SL rörformigt vägdäck

De nya Pirelli P Zero Race Tub SL-vägarna delar samma 320tpi Corespun-nylonkonstruktion som tidigare, med sitt aramidfiber-anti-punkteringsskikt under slitbanan. Men nu använder rörledningarna den översta nivån av YellowSoft-versionen av den senaste Pirelli SmartEVO-gummiblandningsfamiljen, som sägs förbättra vått och torrt grepp, utan att offra på rullmotståndet.

Pirelli P Zero Race Tub SL tubdäck, slitbanor

Det nya gummit får också ett nytt slitbanemönster med två tunna längsgående slangar för rak linjehastighet och nydesignade axelbultar för förutsägbar deformation under höghastighets kurvtagning.

Pirelli P Zero Race Tub SL rörformigt vägdäck, TPU innerrör

Inuti är det den nya termoplastiska polyuretan (TPU) innerrör – en typ av termoplastisk elastomer som vi har sett från företag som Tubolito – som kombinerar låg intern friktion och punkteringsmotstånd hos latexrör, med betydligt lägre vikt och bättre lufttryck bibehållande.

Ned från 300g för de föregående 25mm eller 320g för de gamla 28mm, är de nya rören endast 26mm med en påstådd vikt på 275g per däck. Pirelli kallar det “nästan 100 g sparad” per cykel.

Pirelli P Zero Race Tub SL – tillgänglighet och priser för vägrör

Pirelli P Zero Race Tub SL rörformigt vägdäck
2021 Pirelli P Zero Race Tub SL 700x26c

Pirelli erkänner att tubrör på väg är fortfarande en liten nisch, och att ”de framtiden är rörlös, i alla avseenden“. Men som många proffs litar ett antal prestationsfokuserade amatörcyklister fortfarande på lätta rensningar för tävlingsdagen. Så Pirelli såg det ändå lämpligt att inte bara utveckla de nya däcken för proffsen utan även för konsumentmarknaden. Den nya Pirelli P Zero Race Tub SL 26mm vägrör kommer att finnas tillgänglig senare i vår för 120 € per däck.

Pirelli P Zero Race Tub SL rörformigt vägdäck
Simon Yates

Pirelli säger att det kommer att vara “esset i ärmen för Pirellis World Tour-lag på Giro
d’Italia: Simon Yates och Esteban Chaves för Team BikeExchange, Nibalis Trek-Segafredo
och AG2R Citröen. ”

velo.Pirelli.com





Source link

Lämna en kommentar

Mailadressen kommer inte att visas.