Pivot Trail 429 suddar ut gränsen mellan XC och aggressivt spår med ny ramdesign

0 0


Om du har varit uppmärksam på Pivots senaste cyklar kanske du har sett det här komma. Först var det Switchblade. Sedan Mach 6. Nu är det Trail 429s tur att få en skarp ny ram med uppdaterad prestanda.

Pivot Trail 429 ram

Precis som de två modellerna före, flyttar Trail 429 till Pivots nya dw-link fjädringslayout med en vertikal monterad bakre chock. Bortsett från att se bra ut, möjliggör den nya vertikala chockpositionen en mer kompakt och därför, lättare och styvare ramkonstruktion samt förbättrad integrering av Fox Live Valve, bättre standoverhöjd och ökat utrymme för vattenflaskor.

Flip Chip för vändbara hjulstorlekar

Pivot Trail 429 flipchip

Fortfarande kör 120mm bakre rörelse, den mer progressiva dw-länkupphängningslänken innehåller ett vippchip vid den övre svängningen för “Låg och Nedre” inställningar. Cykeln kommer i lager i den lägsta inställningen på 340 mm, och om du vänder på chipet höjs BB-höjden till 347 mm.

Detta gör att du kan ställa in resan på lagerkomponenterna, men det ger också några alternativ när det gäller hjul- och däckpaket som du kan köra.

Pivot Trail 429 däckavstånd bak

Precis som tidigare Trail 429 använder den nya modellen ett Super Boost Plus 157 x 12 mm baknav. Det är en viktig detalj när man diskuterar hjul- och däckalternativ för den nya ramen, eftersom Pivot hävdar att det gör att de kan hålla kedjestagen på 430 mm med gott om plats för stora volymdäck.

Med lager 29 stock hjul kan du passa upp till ett 2,6 ″ brett däck. Det finns ännu mer utrymme för 27,5 ″ däck, med de max 2,8 ″ på 40 mm fälgar. Om du vill köra 27,5+ hjul och däck på Trail 429 rekommenderar Pivot att du använder + 17 mm lägre headsetkopp som lyfter framänden på cykeln och håller BB-höjden lik den för 29 ″-hjulbyggnaden med noll -stapelkoppen för nedre headsetet.

I kombination med de olika inställningarna för flipchip kan du få rätt geometri för 29rr / 29ft, 27.5rr / 29ft och 27.5 + rr / 27.5 + ft. Som vanligt finns det många sätt att ställa in din Pivot för att göra den till din drömcykel.

Enduro Suspension Option?

Pivot Trail 429 enduro gaffel alternativ Pivot Trail 429 enduro chockalternativ

Trots att fjädringen är på baksidan av cykeln bara 120mm, Pivot hävdar att cykeln är mycket mer kapabel än det antalet skulle föreslå – och vår erfarenhet av Pivots får oss att tro det (vi har inte haft en chans att åka på den här ännu).

Pivot Trail 429 geometri

Som ett resultat erbjuder Pivot standard Pro och Team bygger med en 130 mm Fox 34 gaffel parad till en Fox DPS eller Live Valve bakre chock som erbjuder 120 mm körning. För de som vill bli lite mer kloka, finns det också en valfri Enduro-byggnad som stöter upp till en 140 mm Fox 36 gaffel med en Fox DPX2 bakre chock som hanterar 120 mm körning.

Rum för tillbehör

Pivot Trail 429 vattenflaskrum

Pivot Trail 429 verktygsdockningssystem

Pivot Trail 429 downtube

Båda dessa chockalternativ erbjuder fortfarande gott om utrymme för en vattenflaska inuti den främre triangeln samt Pivot Tool Dock System-fäst under toppröret. Ytterligare en flaskbur finns på botten av nedröret under stora dagar på cykeln.

Utvecklat kol

Pivot citerar fortsatt utveckling av sin egenutvecklade Hollow Core-kolformgjutningsteknik som anledningen till att den nya Trail 429 kan klocka in nära XC-vikt med All Mountain-nivå ramstyvhet. Enligt Pivot väger en Trail 429 medium ram w / Float DPS cirka 2,7 kg (5,9 kg), med ett komplett medium, Team XTR-byggnad som väger cirka 26,5 kg (12 kg).

Du får också storleksspecifik körjustering genom förändringar i koluppläggning för att säkerställa att XS erbjuder samma egenskaper som XL.

Ramdetaljer

Pivot Trail 429 kabelsystem för intern routing

Pivot Trail 429 kedjestag Vid den här tiden vet du typ vad du kan förvänta dig av en pivot – på ett bra sätt. Pivot Cable Port System gör intern routing enkel och tyst. Gjutna gummiramskydd hjälper till att hålla tyst och skydda ramen från skador. Ett PF92-bottenfäste finns fortfarande kvar, med ISCG 05-monteringsflikar för chainguides. Det finns gott om plats för långa droppstolpar i diameter 31,6 mm, och ramen kan stödja upp till 200 mm bromsrotorer med rätt adapter.

Priser och tillgänglighet

Pivot Trail 429 komplett silver Pivot Trail 429 komplett blå

Allt som återstår är att välja en färg och en byggnad – vilket kan ta en stund. Färgvalet är ganska enkelt, du får Pacific Blue eller Metallic Silver. Det är byggnaden där massor av alternativ kan göra det till ett tufft val. Det finns sex kompletta cykelkonfigurationer i lager från 5 599 $ till 12 499 $, tillsammans med alternativ för Enduro-fjädring, kolfiberuppgraderingar och Fox Live Valve-uppgradering. Du kan också plocka upp en ram med rätt kol vevar för $ 3 949. Cyklarna finns nu i alla storlekar från viktiga Pivot-återförsäljare världen över.

pivotcycles.com



Source link

Lämna en kommentar

Mailadressen kommer inte att visas.