Pro Bike Check: Lewis Buchanans 2022 Norco Range High Virtual Pivot Enduro Bike

0 1


Efter lanseringen av Norco Range 2022 efterlängtade vi Pro Enduro Racer, Lewis Buchanan, för att komma nära och personligt med den nya High Virtual Pivot Suspension-layouten. Lewis är inte med i Norco Factory-teamet, så det var kul att se en alternativ installation med upphängning från DVO, bromsar från TRP och komponenter från PNW.

lewis buchanan norco spänner stor geometri

Lewis Buchanans Norco Range 2022

lewis Buchanan 2022 Norco Range Green High Pivot Enduro MTB

Marknadsföring av nya cyklar visar inte alltid alla vinklar vi vill se. Faktum är att de nästan aldrig gör det. Så när vi hörde att den lokala proffsen Buchanan hade byggt upp sitt Norco Range 2022 föll vi över oss själva för att se det i köttet.

Lewis var nybörjad från Trans Madeira där han tog en mycket respektabel 6: e plats, även efter att några olyckliga mekaniker lämnade honom tillbaka på 16: e dag 3 i det femdagars enduro-etapploppet. Han tävlade på Norco Sight på Madeira, men kommer att ses härifrån ombord på Norco Range 2022 för att döpas i helgen vid ett Downhill Race på hemmaplan i Skottland.

lewis Buchanan 2022 Norco Range Pro Bike Check Dvo Coil Shock Prorate Spring

Lewis står vid 5 ′ 11 ″ och väger 78 kg i ridutrustning. Det ger honom en stor Norco Range med en DVO Jade Coil-chock med en ProRate-fjäder på 425 x 475 kg. Norco utvecklade specifikt serien med specialdämpande låtar på FOX och RockShox Coil Shocks. En specifik spjälllåt för Range finns inte (ännu) så Lewis experimenterar för närvarande med fyra olika spjälllåtar från DVO. För tillfället väljer Lewis att köra det 170 mm bakhjulsfärdet med kompressionsdämpningssättet helt öppet.

dvo jade coil shock 2022 norco range inte kompatibel rakning av portion shock body tofit
DVO Jade Coil Shock måste anpassas för att passa 2022 Norco Range, designad runt FOX och RockShox Coil Shocks

Range-ramen rymmer inte heller DVO Jade Coil Shock, så Lewis måste raka lite material från stötdämparen för att se till att den sitter i ramhålan utan att gnugga.

lewis Buchanan 2022 Norco Range Pro Bike Check Dvo Onyx luftgaffel

Framifrån har Buchanans Norco Range en DVO Onyx SC D1 luftgaffel som kör 170 mm. Trycket är inställt på 78 PSI med rebound-ratten för låg hastighet med 17 klick från helt öppen. På kompressionssidan väljer han att köra saker som är väl dämpade med två och tre klick från helt stängda för LSC respektive HSC.

vi är en kol fälgar strid bak 30mm dh spec 2022 norco sortiment

Sortimentet rullar på 29 ″ We Are One carbon fälgar; en Union (Enduro Spec) med en 30 mm invändig bredd fram och en Strife (DH Spec) 30 mm invändig bredd bak. De är kopplade till en poppande grönanodiserad industri nio Hydra Hubset.

lewis Buchanan 2022 Norco Range Pro cykel check hög virtuell pivot

Maxxis Däck sitter på de kanadensiskt tillverkade kompositfälgarna; DH-hölje fram och bak för maximalt nypskydd. På framsidan finns en MaxxGrip 2,5 ″ Assegai med 20 PSI och på baksidan är en 2,4 ″ MaxxGrip DHRII som kör 22-23 PSI. Båda däcken körs med CushCore Pro-däckinsatser (vår recension här), vilket gör det här till en absolut bombsäker installation.

Lewis Buchanan 2022 Norco Range Pro Bike Check TRP DH-R EVO bromsar guld

Den mest iögonfallande delen av Lewis Buchanans Norco Range-byggnad måste vara dessa TRP DH-R EVO-bromsar i begränsad upplaga. Dessa är de mest kraftfulla 4-kolvsbromsarna TRP någonsin har gjort (läs Steve Fishers recension här).

lewis Buchanan 2022 Norco Range Pro cykel check trp bromsar

Lewis kör en monster 223mm rotor fram och en 203mm rotor bak, som båda är 2,3 mm tjocka. För att lära dig mer om varför du vill köra större, tjockare rotorer, kolla in vår tekniska funktion här.

Bromsarna är inte den enda delen av TRP-fastigheter på denna byggnad. Lewis driver också TRP-drivkomponenter med TRP-växlare och en 12-växlad TR-12-bakmekanism. Den extra långa kedjan (tack vare den höga svängen som kräver en kedjelidare) skiftar genom en SRAM Eagle GX 10-52T-kassett som dras av en Unite Components 34T-kedjedrev. Han väljer 175mm vevarmar i form av Shimano XT.

Lewis Buchanan 2022 Norco Range Pro Bike Check Pnw Cockpit

Lewis Buchanans Norco Range har en PNW-efterbehandlingssats. I sittbrunnen säkrar 50 mm PNW-områdesstammen PNW Range-legeringsstången med en 31,8 mm klämdiameter. Stången har en 30 mm stigning, 10 ° backsvep och 5 ° upsweep. Lewis skär ner till 760 mm och väljer PNW Loam-grepp med en mjuk gummiblandning.

Lewis kan köra en 170 mm resa PNW Loam dropper sitsstolpe på sin stora Norco Range, toppad med en Ergon sadel. Lewis klämmer in i sin enduro-racercykel och föredrar Crankbrothers Mallet DH-pedaler.

prototyp mudhugger bult på för dvo gafflar

En unik egenskap hos Lewis cykel är Mudhugger främre skärm. Den här är en prototypbult-on-design som Mudhugger utvecklar speciellt för DVO-gafflar.

För mer information om Lewis resa med Norco Range 2022 kan du gå till hans Youtube-kanal där du kan se honom testa cykeln för första gången på Fort William World Cup DH Track, och hålla koll på honom när han tränar för Loudenvielle och Tweed Valley EWS-lopp som går vidare senare denna säsong.

En närmare titt på Nor22 Range HVP Suspension

Lewis Buchanan Pro Bike Check 2022 Norco Range

Norco Range 2022 driver en helt ny High Virtual Pivot-fjädringsplattform, som snart kommer att ses på Norcos ännu icke släppta utförsåkning. Till skillnad från andra höga svängcyklar (som Lewis tidigare Forbidden Dreadnought), svänger inte Range-bakänden kring en fast punkt i rymden; snarare svänger det om en plats som förändras under hela 170mm-resan.

2022 norco-sortiment med hög vridkedja
En kedjehjulsledare leder kedjelinjen uppåt och över den högsta svängningen för att förhindra återfall av pedaler

Den höga svängningen vid sätesröret gör att den bakre änden kan röra sig uppåt, medan den nedre länken som rör sig runt en sväng koncentrisk till bottenfästet sträcker sig utåt och bakåt, vilket säkerställer att bakaxeln har en 100% bakåtbana.

Lewis Buchanan 2022 Norco Range nedre länk
Vad vi trodde kan ha varit en fettport under BB-skalet är faktiskt en BB-hållare; BB är PressFit, men pressas in i en aluminiumkopp

Som sådan sitter den lägsta svängningen på upphängningen väldigt lågt på cykeln, mycket lägre än själva bottenfästet. Sortimentet har ett plastskydd bultat på länken, utformat för att skydda den delen av ramen. Som du kan se har Lewis redan slog detta från en sten (medan han testade i Fort William). Medan skyddet inte snäppte av ser det ut att ha böjt sig tillräckligt för att resultera i ett litet ramchip.

Du kan läsa mer om Norco Range 2022 i vårt tekniska inlägg här, där vi också har information om modeller, priser och tillgänglighet.

Norco.com



Source link

Lämna en kommentar

Mailadressen kommer inte att visas.