REAP Vekta aero-vägcykel debuterar med UK-tillverkad, ultrastyv monokokram

0 0


REAP Bikes har presenterat sin nya Vekta aero-cykel, och det är en hel monokoque-design som är gjord som ett enda stycke i Storbritannien. Den konstruktionsmetoden och ursprungshistorien är inte den bästa delen av berättelsen, men … det är upplägget och designen som de säger skiljer den här cykeln från andra snabba vägcyklar.

Den andra saken som sticker ut? Den har fälgbromsar, vilket är lite avvikande i dessa dagar, men de säger att en skivbromsversion kommer, så låt oss titta på de andra funktionerna i väntan på bättre bromsar som kommer …

Vekta aero terrängcykeldetaljer

skörda vekta aero racercykel närbild ramdetaljer av sätesrör och sittmast

Grunderna är en integrerad sittmast och frigång för 28 mm däck och en ram som är utformad exklusivt för elektroniska gruppuppsättningar (så inga skiftkabelportar). De säger att den har “kategoriledande” aerodynamik och styvhet, men ändå pennatunna sittstöd och en uppläggning optimerad för att minska vibrationer så att föraren förblir bekväm.

Låt oss börja med stelhet. De säger att det är styvare än något annat där ute när det gäller pedalinmatning och styrrespons. Det är delvis tack vare deras uppläggning och monokoque design, men också för att de använder 80% ultrahög modul Toray M40J enkelriktade kolfibrer.

skörda vekta aero racercykel närbild ramdetaljer av sätesrör och bakre utfall

De säger att det är en högre andel UHM-fibrer och en högre kvalitet än vad andra märken använder. Åh, och en topphemlig tillverkningsmetod som de inte kommer att avslöja, men det nämns kolsammansatta formar som används för konstruktion, vilket skulle vara unikt från allt vi har sett … och något de säger används för att göra Formel 1-delar för att det är mycket mer krävande än legeringsformar som kan expandera under gjutningsprocessen.

Aerodynamik och komfort

skörda vekta aero racercykel närbild ramdetaljer av huvudröret

Aerodynamiken testades i vindtunneln och använder trunkerade vevrör för att minska luftmotståndet. Andra vindfuskdesigner inkluderar att tappa framhjulet i nedröret, tappade sittstöd och en bredare gaffelställning för minskad turbulens mellan det och de rörliga ekrarna.

skörda vekta aero racercykel närbild ramdetaljer av huvudröret

De säger att rörprofilerna har skarpare hörn på bakkanten, där vevformen skärs av, vilket hjälper luften att glida av smidigare. Och övergångarna mellan ram och hjul är utformade för att maximera aero-fördelarna med 25-28 mm däck.

skörda vekta aero terrängcykel närbild ram detaljer om sittrör och sittplatser

Större däck hjälper till med körkvaliteten, men även tappade, tunna sittplatser. Tunnare rör bör erbjuda viss överensstämmelse, men REAP säger att de har hållit rörstången mellan sätet och sätet så lågt som UCI-reglerna tillåter, vilket låter dem trycka in i sätesröret något och använda den inneboende vertikala flexen som ger för att absorbera små stötar och vibrationer .

Priser och tillgänglighet

skörda vekta aero racercykelfärg och kompletta cyklar

REAP Vekta finns i sex färger och sex kompletta byggnader, plus två ramuppsättningsmoduler:

£ 3500 – Ramuppsättning (ram, gafflar, sadelstolpe / topp, headset, stacksystem)
£ 3,950 – Ramsats med PRO Vibe Carbon-spindel och Aero-styr
£ 6450 – SRAM Force eTap AXS med Parcours-hjul
7750 £ – SRAM Force eTap AXS med ENVE-hjul
£ 8,800 – SRAM Red eTap AXS med ENVE-hjul
6950 £ – Shimano Ultegra Di2 med Parcours-hjul
8 250 £ – Shimano Ultegra Di2 med ENVE-hjul
9 400 £ – Shimano Dura-Ace Di2 med ENVE-hjul

Finns för beställning nu.

ReapBikes.com



Source link

Lämna en kommentar

Mailadressen kommer inte att visas.