Recension: 2021 Niner JET 9 RDO gör (mestadels) alla rätt drag

0 0


Den senaste generationen av Niners JET 9 RDO cementerar sin plats bland de bästa korta resespårcyklarna där ute. Det var uppenbart från min första åktur att de hade arbetat med sin magi igen och förstärkt varje åktur därefter.

Det är mer kapabelt. Det är styvare. Och det känns mer hemma i sin hud som en spår cykel, vilket är bra eftersom den här cykeln har förändrats genom åren från en lätt XC racercykel till sin nuvarande 120mm resespårcykelform. Varje generation i följd blev lite mer sladdrig.

Var och en var bra, den här är bättre. Och ändå finns det två saker som jag fortfarande håller på med. Här är min recension …

Första intryck av nya JET 9 RDO

tekniska detaljer och närbildsbilder av 2022 niner jet 9 rdo trail mountainbike

För dem som inte har läst mina tidigare recensioner, här är den snabba versionen: Jag har ägt och åkt varje generation av JET 9 sedan modellen lanserades.

Det är min go-to-cykel för att testa nya komponenter, så du har nog sett att mycket av det dyker upp i många inlägg under åren. Det beror på att det passar mig bra och har en av de bästa balanserna mellan klättringskraft och effektivitet och buljant, bultätande upphängning. Jag känner det inifrån och ut, vilket gör det enkelt att berätta vad en ny komponent gör när jag byter delar.

Det betyder också att jag också kan berätta vad en ny version av cykeln gör. Och den här gör några saker annorlunda.

tekniska detaljer och närbild huvudrör foton av 2022 niner jet 9 rdo trail mountainbike

Till att börja med är ramen märkbart styvare. Inte för att den tidigare JET 9 RDO var flexibel, men den här är överbyggd.

tekniska detaljer och närbild bakfjädring foton av 2022 niner jet 9 rdo trail mountainbike

Bakänden är tjockare och vipparmen är dramatiskt större.

tekniska detaljer och närbildsupphängningsfoton av 2022 niner jet 9 rdo trail mountainbike

Den bakre stötdämparens fäste gör att de rymmer allt lite bredare. Allt lägger till en cykel som känns hårdare.

tekniska detaljer och närbildslänkfoton av 2022 niner jet 9 rdo trail mountainbike

Jag gillar också vad de gjorde med upphängningskurvan. Den har fortfarande 120 mm bakre rörelse, men nu känns det som mer. Den hanterar stora träffar och sjunker lite lättare. Jag botade det bara en gång (i Florida av alla platser!), Men det var inte hårt … precis som en liten knackning på axeln som säger “hej, ta det lugnt, bro”.

tekniska detaljer och närbild bakre triangelbilder av 2022 niner jet 9 rdo trail mountainbike

Det klättrar fortfarande mycket bra. Jag har alltid gillat hur Niners CVA-fjädring upprätthöll drag på grova, rotiga stigningar, särskilt när man sitter. Det finns inget studsande, inget drama och ingen hårdhet … lämna bara chocken i öppet / nedåtläge så håller det bakre däcket anpassat till marken utan att tappa din energi genom onödig kompression.

Sammantaget är JET 9: s upphängning bara riktigt välbalanserad och effektiv. Nu är det bara lite bättre, och det finns fortfarande sällan något behov av att använda lockout-omkopplaren om jag inte har miles av brandväg framför mig.

Vad sägs om den nya geometrin?

tekniska detaljer och närbild sag meter indikator bilder av 2022 niner jet 9 rdo trail mountainbike
En sänkindikator på den övre vipparmen gör det enkelt att ställa in din egen bakre stötdämpning.

Över hela linjen fick alla ramstorlekar längre räckvidd, lägre stapel, nedre bottenfästen och något slappare huvudvinklar. Förutom 2 ° ökning av sittvinkel och räckvidd var alla andra förändringar ganska små, men det känns definitivt annorlunda.

Men låt mig börja med vad som är detsamma. Jag åker i storlek JET 9 … har alltid gjort. Deras XL-storlek är riktigt stor, vilket är bra för åkare upp till ca 6’6 ″. Jag är 6’2 ″ och föredrar den mer smidiga känslan av Large.

Precis som den senaste modellens 125 mm droppstolpe är ungefär 10 mm för kort för att jag ska få rätt benförlängning, är den här 150 mm dropparen också cirka 10 mm för kort. Lyckligtvis kommer cykeln att passa en 170 mm dropper för att lösa det problemet, men jag skulle ändå vilja se att Niner åtminstone erbjuder flera dropplängder på vilken cykel som helst. De bygger redan på beställning i Fort Collins, CO, i alla fall, så detta borde inte vara svårt.

tekniska detaljer och närbild flip chip foton av 2022 niner jet 9 rdo trail mountainbike
Ett geometrisk flip-chip är nytt för JET 9 … Jag föredrar ganska hög inställning för mer tekniska, pedalspår.

Annars är specifikationerna och måtten mest på plats. Den levereras med ett 800 mm brett styr på alla ramstorlekar, men jag kommer sannolikt att skära ner det lite eller byta stänger … men det är en bra utgångspunkt för att prata om det övergripande valet.

Allt om den här nya cykeln antyder att den är utformad för att tackla mer. Från Fox Factory 34 gafflar med GRIP2-dämpare (extern låg / hög hastighet rebound och kompressionsdämpning), till de enorma 2,6 ″ däcken på 30 mm breda fälgar, till det breda styret och kortast möjliga stammar, denna cykels specifikation och övergripande design vill gå stort.

Kanske större än 130 mm gaffel och 120 mm bakre ände kan hantera, men kanske inte heller. Jag tyckte att upphängningen var ganska kapabel på några stora träffar och snabba, djupa droppar och hopp. Att ha den aggressiva specifikationen inspirerade verkligen självförtroendet att rida dessa saker, och jag är säker på att jag fortfarande kan skjuta den här cykeln hårdare.

Men kan jag göra det lättare?

tekniska detaljer och närbild av däckskyddsfoton av 2022 niner jet 9 rdo trail mountainbike
Gott om däckavstånd, även med ett däck på 29 × 2,6 on på baksidan.

Vår testcykel anlände med 29 × 2,6 ″ däck fram och bak (lagerspecifikationen sätter 2,35 ″ på baksidan) och Industry Nine 1/1 legeringsspårhjul (lageruppgifter är legering DT Swiss XM 1700-hjul). Annars är det en lager 4-stjärnig byggnad med XT-drivlina och Race Face Next R-vevar i kolfiber och styr, typ av …

Vi levererade vår egen Fox-upphängning för denna testcykel, och jag kör den lättare FIT4-spjällversionen av de nya 34 gafflarna. Float X bakre chock är exakt OEM-specifikation, men cyklarna levereras med den något tyngre GRIP2 gaffeldämparen. Så här visade det sig:

niner jet 9 rdo faktiska vikt med fel gaffel och stötdämpare

Och så här ser det ut med den mest korrekta upphängningsinställningen, förutom i Fox orange snarare än den svarta gaffeln som kommer på cyklarna:

Faktorisering i den mer robusta ramen ökar vikten jämfört med den tidigare generationen, resten av byggnaden är redan ganska bra, vilket innebär att det är en utmaning att släppa mycket vikt. Vi kommer att hänga på den här cykeln ett tag och göra några ändringar för att se vad vi kan göra … Jag har några idéer.

Men ur lådan kan du förvänta dig att den faktiska vikten för en storlek Large 2021 JET 9 RDO kommer i knappt 30 kg. Min storlek Stor testcykel med mest exakt fjädring kom in på 29,4 kg (13,44 kg) … definitivt tyngre än den tidigare modellen, men också mer robust.

Så det är en kort resa terrängcykel, inte nödvändigtvis en ljus terrängcykel.

Det känns dock inte tungt när man rider. Det är fortfarande lätt att knäppa och snäppa, lätt att kasta i ett hörn och annars piska genom de snäva fläckarna på ett spår.

Högt eller lågt läge?

cykla den nya 2022 niner jet 9 rdo trail mountainbike för en recension
Handlingsfoton är antingen suddiga för att jag är så snabb … eller för att jag drog dem ur videon. Jag säger aldrig vilken.

Jag cyklade i båda, och tror ärligt talat att jag föredrar högt läge för våra lokala spår. Hanteringen var bara lite snävare och det kändes lite lättare att väga framdäcket för hårda, skarpa hörn.

Skillnaden är subtil, men den märks. Jag byter antagligen inte mycket, men det är en trevlig funktion att ha.

OK, så vilka två saker stör mig?

cykla den nya 2022 niner jet 9 rdo trail mountainbike för en recension

För det första är vikten lite av ett problem, men jag är ganska säker på att jag kan skala tillbaka några av cykelns aggressiva specifikationer för att bättre passa våra lokala spår. Vi får se, och jag kommer att hålla dig uppdaterad, och naturligtvis kan jag också sätta tillbaka delar om jag behöver en hårdare byggnad.

Detta ärligt talat inte så stort av en affär, men att veta var den här modellen kom ifrån är det lite smärtsamt för mig att se hur den blir större och mer aggressiv när jag också älskade de lättare, mer XC-ish-modellerna. Om du är ny på JET 9 och bara letar efter en rippare på en kort resecykel kommer du antagligen inte ens att märka vikten eftersom den rider så bra.

inuti underröret som visar kolfiberkabeln och slangtunnlarna i 2022 niner jet 9 rdo trailcykel

Det viktigaste jag ordnar upp är lite kabelrattling. Titta på videon så får du en inblick i Niners uppdaterade, fullängds kolfiberrör. De är utmärkta för att snabbt byta ut bromsslang eller dropp- / växelfästehölje. Men dessa slangar och höljen verkar ruttna inuti dessa rör, vilket gör det till en svår fix.

Tills jag såg att det faktiskt hade de helt slutna rören skulle jag stoppa rörisolering i underröret … men det fungerar uppenbarligen inte nu. Så jag har några andra idéer att prova.

Skallret är inte en affärsbrytare, jag gillar fortfarande den här cykeln. Och jag brukar sluta höra det strax efter en åktur. Men åtminstone på min cykel är den närvarande över repetitiva rötter eller andra snabba eldträffar.

TL; DR granskning:

klättra upp på rötterna på den nya 2022 niner jet 9 rdo trail mountainbike för en recension

Titta på videon, den visar upp allt du behöver veta. Här är nötskalet:

Den nya Niner JET 9 RDO är en mogen men ändå modern kortresvägscykel som är byggd för att klara de tuffaste spåren, sedan klättra tillbaka till toppen och riva ner dem igen. Och igen och igen och igen. Prova det, du kommer att gilla det.

NinerBikes.com



Source link

Lämna en kommentar

Mailadressen kommer inte att visas.