Recension: Felt VR Advanced uthållighetscykel går avståndet

0 0


Redaktörens anmärkning: Detta är en gästrecension från en av vårt supportpersonal, guidad och redigerad av Bikerumors team. Grady är en långvarig cyklist med en mördarsamling av stålcyklar, inklusive en orörd Bridgestone som är värdig. Han åker ofta med oss ​​och hjälper till med fotograferingar när han inte undervisar gymnasiet på heltid. Om du har varit på staketet om att uppgradera till det senaste och bästa, eller bara nyfiken på Felt’s road bikes, är den här recensionen något för dig. – Tyler

Jag är vad du skulle kalla en “old school” -cyklist. En kille som har (envist?) Hållit sig till tanken att stålslipade ramar alltid kommer att vara överlägsna highfalutin kol och andra “rymdålders” material, att ett styvt lädersäte ger det bästa stödet för tushen och att bromsok är det enda sättet att åka på en cykel.

För det mesta är det min romantik för en svunnen tid. En estetik. En materiell manifestation av ett livsstilsideal. Tänk wannabe Williamsburg hipster.

Tja, inte längre.

Kände VR Avancerade detaljer och faktisk vikt

kände vr avancerad uthållighetscykel

Felt VR-serien är deras långväga, uthållighet, grand fondo-cykel. Den “avancerade” nomenklaturen betyder att det är kolfiber med tillsats av TeXtreme för att spara vikt utan att ge upp styvhet eller efterlevnad.

Filt VR Advanced uthållighetsrör för vägcykel

TeXtremes breda kolväv syns knappt i de kala kolsektionerna. Cykeln som visas här är en 2020-modell, 2021-versionerna använder samma ram men med olika färgscheman som visar kolet på andra delar av cykeln.

Filts grafik och färger är perfekta och kombinationen glans / matt kol är vacker. Som någon som tar estetik på allvar, när jag var van vid den mycket tjockare kolramen jämfört med en stålram, var jag tvungen att erkänna att filten är en otroligt attraktiv cykel. Att använda färgen över kol för att skapa logotypen (kontra dekaler) höll den mycket ren.

filt vr kol genom axlarna filt vr kol genom axlarna

Kolfiberdropparna använder endast en minimal gängad metallinsats för genomaxeln. Framsidan är fin, men den bakre utfallssektionen, bromsfästet och formade sittstöd är ett konstverk.

filt vr kol genom axlarna

Filt formar de nedre stagarna runt bromsoket och skapar också ett unikt aerodynamiskt utseende. Men det finns funktion i den formen …

filt vr avancerad kolstolsstöd och sätesrörskorsning

Filt sätter sittstolparna från sätesröret och driver krafter förbi det och in i det övre röret. Kombinera det med ytterligare formning längst upp på sittstödet och de kan bygga efterlevnad i cykeln som gör den mjukare på grova ytor.

filt vr kol genom axlarna

Nästan dold, både gaffel och ram har också smygande fenderfästen. Felt säljer till och med ett modellspecifikt fendersats för VR om du vill ha skydd mot alla väder.

filt vr avancerad huvudrör och kabelportar

Hoppar tillbaka till framsidan, headtube-området är tufft utan att se monströst ut. Blandade kabelportar använder en separat ingångsport på huvudröret för den bakre bromsslangen, med växlande kabelstopp som leder in i underröret.

topprör bento väska monteras på filt vr avancerad vägcykel

Topprörets “bento box” -fästen är en fin touch.

nedre fästkorsningen

Precis som huvudröret är bottenfästet skalet utan att se för stort ut. Det är i grund och botten känslan i Felt … den är tydligt utformad för att prestera bra, men den kastar inte den i ditt ansikte. Subtil men uppenbar.

däckavstånd visas på filt vr avancerad vägcykel

VR Advanced levereras med 700 × 30 däck, men det finns plats för fler.

lager däck kontra slanglösa uppgradera vägcykeldäck för filt vr

Det är värt att notera att cykeln levereras med slanglösa färdiga Reynolds-kolfiberhjul, men icke-slanglösa Vittoria Rubino Pro 700 × 28-däck (2021-modellerna får en större storlek på 700 × 30, men fortfarande bara rörtyp). Vi bytte mot slanglösa Pirelli-däck för att lägga till lite mer volym och dike rören.

vägcykelstyret visas uppifrån

Felt’s husmärke Devox-komponentlinjen innehåller detta ergo-legeringshandtag, som ger en fin bred yta för att vila mina händer. Stångbredderna varierar från 38cm till 44cm beroende på ramstorlek, och min storlek 54 cykel kom med en bekväm 42cm stångbredd.

kände vr avancerad vägcykel verklig vikt på en skala

Jag minns när en “lätt” vägcykel var 22-24 kg. Den här kommer in på 8,08 kg! Det matchar exakt Felts påstådda vikt, BTW, och är för denna storlek 54 av $ 4,999 Ultegra-byggnaden, som inkluderar:

  • Shimano Ultegra R8020 mekanisk grupp med hydrauliska skivbromsar
  • Reynolds AR29 specialbyggda hjul
  • Devox DBar-styr och legeringsspindel, kolstolpe
  • Prologo Dimension Space sadel

Det kändes så lätt, nästan som en leksak. Otroligt lätt. Ett tryck på kolstommen ger en tråkig dunk, lite som plast. Jag var van vid den tillfredsställande ljusa “tingen” av stål, men det här är också trevligt.

Vad som är imponerande med Felts erbjudanden är att många modeller har en mycket låg startpris. Du kan komma in i en mycket uppgraderingsvärd VR 60 med en lätt aluminiumram och 23,25 pund vikt med Shimano-drivlina för bara 1 249 dollar. Kolmodeller börjar på 3 499 dollar.

Kände VR Advanced Ride Review

kände vr avancerad vägcykel recension ridning

Vi ringde ursprungligen in VR för en tre-dagars åktur från Greensboro, NC, till kusten på sommaren 2020. Mina stålcyklar var inte redo för det, och jag var tvungen att hålla jämna steg med Tyler på hans koltest cykel.

VR tilltalade mig inte bara för utseendet, utan för att det var designat speciellt för långväga ridning. Att det är helt modernt var en trevlig uppgradering, och jag har inte slutat åka sedan. Allt sagt, jag har ~ 800 miles på det och vill inte ge upp det.

kände vr avancerad vägcykel recension ridning action
Så snygg som cykeln är kommer den inte att se ut på plats när du bara vill rocka en T-shirt.

Det största jag märkte direkt från fladdermusen var hur Felt-geometrin var så annorlunda än min stålramcykel. Felt har ett sluttande topprör som håller sätesröret lågt relativt styret, vilket har stor inverkan på hur du är placerad på cykeln. Krita upp detta till ett högre huvudrör och stapelhöjd.

I stället för att vara krökt över styret på ett besvärligt sätt, håller Felt dig mer upprätt i en mycket bekvämare kroppsposition för de längre vägarna. För mig var detta en sken och värt priset för entré ensam. Medan jag föredrar att min ålder inte blir en huvudpratpunkt, låt oss bara säga att min kropp uppskattade den mer upprätta positionen, särskilt vid längre åkattraktioner.

kände vr avancerad vägcykel recension ridning action

Felts gynnsamma geometri utökas med en mycket bekväm platt toppdel på styret. Denna avlånga platta delen gör att du kan vila händerna på styret i ett mycket bekvämare läge än det typiska mindre runda styret. Tillsammans med den upprättstående positioneringen på ramen är det en otroligt bekväm åktur.

kände vr avancerad vägcykel recension ridning med närbild på bakre utfall

Efter att ha ridit stålramar i över 20 år hade jag oro över filtramen. Skulle det vara mindre absorberande än min stålram? Skulle ramen vara för stel? Min rädsla var helt ogrundad eftersom Felt-kolfiberramen var extremt bekväm och kändes lika stötdämpande som en stålram gör.

Även om jag inte kan säga att upplevelsen är exakt densamma eller något, var Felt-kolfiberramen båda extremt lyhörda samtidigt som de erbjöd en hög nivå av stötdämpning. Min kropp kände aldrig att den blev uppslagen av vägen. Perfekt för långa åkattraktioner och jag vågar säga minst lika bekvämt om inte mer än någon stålcykel jag har åkt, med den extra bonusen att vara mer lyhörd och mycket lättare.

Saker som mest går att säga idag:

  • Hydrauliska skivbromsar är fantastiska
  • Ultegra är felfri
  • Tubeless … värt det, men tar mer underhåll

kände vr avancerad vägcykel recension ridning

Så har den åldrande hipster wannabe släpade stålramen stenåldern mannen sålt och gått högteknologisk kol spandex kille. Svaret är … ja och nej.

Ja, filten är en vaktmästare på alla sätt, från utseendet, geometrin, kolfibervikt, lyhördhet och vägdämpningsfunktioner. Tillsammans med broms- och skiftprestanda är det en cykel som är byggd för att fånga ögat och åka på lång sikt.

Varför inte? Oavsett hur lätt och hur absorberande en ram blir och hur fantastiskt bromssystemet blir, kommer det alltid att finnas en del av mig som är ute efter att åka på min släpade stålramcykel.

Den gamla stålramen gör det kanske inte lika mycket utanför stadens gränser, men hon har fortfarande en plats i min stall. Men jag kommer att vara på Felt när det gäller vägkörningar härifrån och ut. Efter vår flerdagarsresa förra sommaren har jag väntat på en längre cykeltur i sommar, och jag hoppas få filten under mig för resan!

FeltBicycles.com



Source link

Lämna en kommentar

Mailadressen kommer inte att visas.