Recension: Gulos kolfiberade GME-30 enduro mountainbikehjul rider hårt, men ändå mjukt

0 1


Du kan titta på Gulos amerikanskgjorda kolfiber ekrar som lite gimmick, men du skulle sakna poängen med deras unika lindningsprocess och design. Ja, de är lättare, vilket är fantastiskt, men den verkliga anledningen att överväga dessa spårhjul är den totala körkvaliteten.

Ekrarna, som har ett lågt antal 24 per hjul, kombineras med sin egen kolfiberfälg för att skapa en smidig ridning av bågar som är lätt på skalan. Här är detaljerna, faktiska vikter och våra ridintryck …

Gulo Composites GME-30 detaljer & faktiska vikter

gulo kompositer flätade kolfiber ekrar närbild detaljDen framträdande funktionen, visuellt, är Gulos unika flätade kolfiber ekrar, som görs internt i North Carolina. Kolla in vår fullständiga berättelse om dem här för tekniken bakom deras design.

närbild detalj av Gulo Composites kolfiber mountainbike fälg

Varje bra hjul är summan av dess delar, så Gulo använder specialdesignade kolfälgar med borrningar riktade direkt till navflänsarna för en perfekt rak ekare. Fälgarna är gjorda utomlands, men har sin egen design och upplägg, och för en 30 mm bred fälg är de snygga och grunda.

Kombinationen av en rundad profil och grunt djup verkar ge dem rätt blandning av lateral styvhet och efterlevnad. Och det är den överensstämmelsen vid fälgen ihop med den flexibla karaktären hos kolfiber ekrar som skapar en smidig körkvalitet som är helt strimlad.

närbild detalj av Gulo Composites kolfiber mountainbike fälg

Fälgen har en krokfri design med en fin stöta som hjälper till att låsa däckkulan på plats på hyllan. De kommer förformade, med ventilspindlar installerade.

gulo kompositer kolfälg faktiska bredd mätt med bromsok

Våra uppmätta rätt på 30 mm breda inuti och ca 36 mm breda utvändigt.

gulo kompositer flätade kolfiber ekrar närbild detalj

gulo kompositer flätade kolfiber ekrar närbild detalj

Ekrarna är gängade i navets flänsar och fixeras sedan med Loctite. Vid fälgen har ekarnas ändar plana sektioner och något synliga gängor, men de är installerade och trimmade inifrån fälgen.

De parar sig med anpassade bröstvårtor som träder på ekern genom fälgbädden med en standardnyckel. Så tyvärr måste du ta bort fälgtejpen för att sanna dem, och snälla försök inte sanna dem genom att vrida på ekrarna.

gulo kompositer GME30 enduro mountainbike hjul verkliga vikter på en skala

Slutresultatet är en uppsättning av alla bergsvärda hjul med en XC-vikt. Vårt 29er-set, redo att åka med XD-förarkropp, kom in på bara 1 479 g.

Gulo GME-30 Ride Review

gulo kompositer flätade kolfiber ekrar närbild detalj

Det fina med stora berg på östkusten är att de är fyllda med stenar, och de involverar vanligtvis långa stigningar och långa, bråkiga nedfarter. Och det är här Gulos hjul föddes. Baserat i Brevard är spåren du ser här deras bakgård som bevisar mark.

närbild detalj av Gulo Composites kolfiber mountainbike fälg

Stenar flyger upp hela tiden, eller däcken komprimeras och fälgarna slingras. Vår testuppsättning av hjul slutade med många repor på fälgarna, men förblev starka och sanna.

närbild detalj av Gulo Composites kolfiber mountainbike fälg

Det är värt att notera ett par saker:

  • Deras fälgar och ekrar kommer ut ur formningsprocessen smidiga och glänsande, de är inte polerade eller slipade eller belagda efter tillverkning.
  • Deras ekrar är klassade för flera slag, och Gulo säger att de kan ta en hel del träffar.

Ekern ovan hade lite nick precis nedanför legeringsändkåpan, men det verkade ytligt. Jag skulle säga att ja, det verkar som om de kan vara mer mottagliga för att bli kapade än en metall eker, men de kommer inte att gå sönder eller snäppa som en metall eker. Så, kompromisser.

Men avvägningar går åt båda hållen, och dessa ekrar är bokstavligen halva vikten av metallekrar. Så för ett 24-ekers hjul är dessa ungefär 70+ gram lättare om du jämför äpplen med äpplen. Men de flesta “enduro” -hjulen är 28-32 ekrar, så den verkliga viktbesparingen – per hjul, bara från ekrar – är mer som 85-95 gram. Det är ungefär 1/3 pund från dina hjul … från ekrar.

gulo composites gme30 enduro mountainbikehjul ridning för långtidsöversyn
På föraren: Club Ride Go Lång skjorta och Mountain Surf shorts.

I Pisgah cyklade jag dessa med de senaste Specialized Butcher & Eliminator-däcken i 29 × 2.3-storlek och de blåste upp till en perfekt rundad profil. Däcken själva är fantastiska, men det krävs en bra fälg för att hålla dem på plats med lågt tryck, och Gulos hjul gjorde just det.

Vi tog dem också genom Virginia’s Blue Ridge Mountains (kolla in våra Var man kan åka … Roanoke funktion för att se dessa stigar och terräng), där plattare, skarpare stenar finns i överflöd. Och några imponerande stora, konstgjorda stenhagar och droppar. Här testade jag med Vee Rail Escape 2.4-däcken, som mättes på 2,4 ″ på dessa fälgar.

gulo composites gme30 enduro mountainbikehjul ridning för långtidsöversyn

Så mycket som vi litar på vår upphängning för att tämja spåren och upprätthålla dragkraft, är våra däck, sedan hjul, den första försvarslinjen. Även på en längre resecykel kommer högt däcktryck eller alltför styva hjul att förstöra körkvaliteten. Gulo löser det med en solid uppsättning mountainbikehjul som spårar bra och verkar absorbera skarpa höghastighetshits utan att ge upp hantering och stabilitet.

Att de också verkligen är verkligen ljuset gör dem också till en bra klättringspartner. Om du letar efter något som är tufft men ändå lätt, ge Gulo’s GME-30 en titt. Detaljhandeln kostar 2360 USD och du kan välja mellan XD och Microspline, och svarta eller guld ekrade hylsor.

GuloComposites.com



Source link

Lämna en kommentar

Mailadressen kommer inte att visas.