Recension: Ibis Ripley AF är en budgetrivare – faktiska vikter, anpassade byggnader och mer!

0 3


Ibis Ripley AF ger sin lekfulla prestanda till en budgetvänlig mountainbike som sitter någonstans mellan XC och trail. Den här nya legeringsversionen förstärker den roliga faktorn lite över Ripley-kolet och bevisade att bara för att en ram eller cykel är överkomlig betyder det inte att körkvaliteten försämras.

Jag fick en ramuppsättning före lanseringen och byggde upp den med en slumpmässig blandning av komponenter, alla satt i den högre änden än vad som finns i lagerbyggnader, vilket låter mig fokusera på vad cykeln själv gjorde. Här är en titt på ramdetaljerna som du inte kunde se i vår lanseringstäckningföljt av byggdetaljer och min turresension (med video) …

Ibis Ripley AF-ramdetaljer

ibis ripley af legeringsramdetaljer

Det finns inget som att få in en ramuppsättning för granskning om du vill se alla små detaljer som täcks av komponenter på en komplett cykel. Jag testade Ripley AF i storlek XL, därav det högre sitsröret och standover. Observera de välformade rören … toppen av sitsröret är ungefär det enda runda röret på cykeln.

ibis ripley af legeringsramdetaljer

Kabelportar kör allt genom nedröret och håller kablarna och slangarna täta så att de inte skara.

ibis ripley af legeringsramdetaljer

Allt dyker upp längst ner och går sedan i olika riktningar:

  • Bromsslangen går externt
  • Bakre växelkabelslingor över BB, sedan inuti kedjestaget
  • Dropperstolpe fjärrkontrollen går in i en port på botten av sätesröret

ibis ripley af legeringsramdetaljer

Botten av den bakre triangeln har en intressant platt sektion som sitter mycket nära BB. Framsidan av det har några vinklar och krokar du vill kontrollera om det är rent då och då, men …

ibis ripley af legeringsramdetaljer

… baksidan är helt platt. Detta bör minimera lerauppbyggnad. En av mina testturer var lite våt och hade inga problem med att saker staplade här.

ibis ripley af legeringsramdetaljer

Cyklarna levereras med ett skjutbart ISCG-05-fäste som passar på den räfflade utsidan av bottenfästets skal. Den bakre växelkabeln slingrar sig över detta och skjuts in i röret som bildas i ok.

Detta är inte ett kontinuerligt rör, så om du bygger upp cykeln från början, Park Tool Kabeldragningssats är en praktisk sak att ha. Det gjorde också att dirigera allt genom underröret snabbt och enkelt.

ibis ripley af legeringsramdetaljer

Cykeln använder övre och nedre länkarna plus ett stötdämpande ok. Det är många led, som rör sig på en kombination av IGUS-bussningar och förseglade patronlager, men de täcks alla av en gratis ersättningsgaranti om de slits ut. Allt kan repareras med lättåtkomliga insexbultar.

ibis ripley af legeringsramdetaljer

Utfallet visar de smidda formerna som används för att skapa styrka utan överflödigt material. Cykeln är byggd för att hålla, det finns inget spackelt med den.

Ibis Ripley AF faktiska ramvikter

ibis ripley af legeringsramens verkliga vikt

Min storlek XL-ramuppsättning med chock var 8,11 lb (8 lb 2 oz / 3,68 kg). Det är med sadelstolpe krage klämma, alla kabelport täcker och flaskbur bultar.

ibis ripley af legeringsramens verkliga vikt

Lägg i headsetet (125 g) och bakaxeln och växelhållaren (61 g kombinerat) så får du en komplett ramuppsättningsvikt på 3 866 g (8,52 lb).

ibis ripley af komplett cykelvikt

Min testcykel kom in på 30,53 lb komplett, utan pedaler. Kom ihåg att detta inte är ett lagerbyggnadsalternativ eftersom vi bara fick ramuppsättningen. Så här byggde jag upp det:

  • Shimano SLX-grupp, inklusive bromsar
  • BBinfinite gängad bottenfäste
  • Rockshox Reverb AXS dropperstolpe + fjärrkontroll
  • FUNN Black Ace carbon styr + CrossFire stam
  • PRO Components sadel
  • Ergon grepp
  • Shimano XT Trail-hjul
  • ONZA Canis / Svelte-däck
  • Cane Creek Helm MKII gaffel

Ibis Ripley AF byggde anteckningar och detaljer

ibis ripley af mountainbike tekniska detaljer

Lyckligtvis var det mesta som jag hade att sätta på cykeln svart eller mörkgrått, vilket gav det ett sammanhängande utseende trots att delarna krossades. Och de arbetade alla bra tillsammans, så mycket att jag kommer att använda den här cykeln som testplattform för att granska de flesta av dessa föremål också.

ibis ripley af mountainbike tekniska detaljer
Jag byggde detta med den trådlösa Reverb AXS dropper-stolpen. Normalt skulle dropparens fjärrledning gå in i den porten på sätesröret.

Kablarna lämnar nedröret direkt bredvid flaskburknapparna. Även med avsaknaden av överflödig längd som jag lämnade i både broms- och växellinjer skulle buret och en flaska passa bra.

ibis ripley af mountainbike tekniska detaljer

Personligen skulle jag rekommendera att du kör dem på kortsidan (men förmodligen inte kortare än vad jag har gjort här) för att undvika att de floppar eller har för mycket gnugga på ramen.

Jag använde en BB-distans på drivsidan och en Shimano-spindel-distans på den icke-drivande sidan för att få vevarna centrerade.

ibis ripley af mountainbike tekniska detaljer

ibis ripley af mountainbike tekniska detaljer

Däckavståndet med dessa 2,25 ″ däck var gott, med en 2,4 ″ som verkar som den söta fläcken om du vill ha en mer aggressiv byggnad.

Jag monterade en 30-tands SLX-kedjekrans och klyftan var ungefär så nära som jag skulle vilja mellan den och kedjestaget.

ibis ripley af mountainbike tekniska detaljer

Uppifrån och ner finns det mycket utrymme att komma in i länkområdet och städa upp efter en lerig åktur. Bara inte så mycket från cykelns botten.

Är detta den bästa budgeten mountainbike?

ibis ripley af legering mountainbike recension och ridning action bilder

Så tråkigt som att klättra låter när man försöker förklara hur en cykel är strimlad, det enkla faktum är att du fortfarande måste få det ur vägen för att komma till de bra sakerna.

Så det är vad jag ska göra: Den här cykeln klättrar riktigt bra.

Jag hatar att lura med bakre stötdämpare när jag rider. Inte bara glömmer jag alltid att öppna den för att öppna innan jag dyker nerför en kulle, men det är bara lite meningslöst när en cykel är designad väl.

Ripley AF: s DW-Link-fjädring är tillräckligt effektiv för att jag bara skulle kunna lämna stötdämparen helt öppen och rippa uppför backarna utan problem. Om du tenderar att stå och sprinta mycket, kanske du vill använda den ratten. Men sittande klättring? Inget behov av att fikla, låt det bara vara öppet.

ibis ripley af legering mountainbike recension och ridning action bilder

Samma för de smalare XC-spåren där det finns mycket trampning. Lämna det bara öppet. Jag gjorde det och skördade fördelarna med att få det att suga upp alla rötter medan jag hamrade tillsammans med full dragkraft.

ibis ripley af legering mountainbike recension och ridning action bilder

Jag hade förmodligen upphängningen satt lite mjuk (även om den mättes med cirka 25% nedgång). Vilket innebar snyggt vadderade landningar på små hopp och droppar och smidig bump-äta prestanda någon annanstans. Men…

ibis ripley af legering mountainbike recension och ridning action bilder

… även vid större landningar förblev den väl kontrollerad. Jag slog hoppet ovanför ett par gånger medan jag filmade och botten aldrig, och det rampade inte heller eller pogo tillbaka. Så jag skulle säga köra det mjukt och dra nytta av plyschprestanda.

ibis ripley af legering mountainbike recension och ridning action bilder

Det hoppet matas rakt in i några snabba berms, och det finns andra bermed sektioner som övergår från vänster till höger till vänster till höger, med dopp och spår mellan några av dem. Vilket frågar en hel del av upphängningen, behöver mid-stroke stöd och förmågan att ta en ding samtidigt. Återigen, ingen botten, och gott om stöd och kontroll.

ibis ripley af legering mountainbike recension och ridning action bilder

Normalt skulle en cykel med denna vikt få mig att grimas lite. Men det känns inte tungt på spåret. Jag sa samma sak om Ripmo AF, vilken vi testade några stora dagar med mycket klättring också. Om du har benen och lungorna för att driva det är Ripley AF en rolig cykel som inte förstör din kredit … på en ram som är mycket värdig att uppgradera.

Personligen träffar 120 mm resespårcykel med en 130 mm gaffel en fin söt plats med snabbhet och förmåga. Det passar ett brett utbud av stigar och ryttare, och erbjuder något snabbt för XC-spåren men ändå lämpligt för att åka till bergen på långa helger. Ripley AF är en solid cykel som fungerar lika bra eller bättre än cyklar som kostar mycket mer. Värt att titta säkert.

Titta istället på koldioxidversionen? Det är också riktigt sött. Zach är kär i sitt. Om vi ​​var tvungna att gissa, finns det en chans att de kommer att följa Ripmos väg och ge kolet Ripley samma slakare huvudvinkel och stämma inom en snar framtid.

IbisCycles.com



Source link

Lämna en kommentar

Mailadressen kommer inte att visas.