Recension: Rida den nya Cervelo Aspero-5 GRX RX815 Di2 gruscykeln

0 0


Gruscyklar har varit vilda västern när det gäller design de senaste åren. Medan vissa märken börjar luta sig mer mot racing, fokuserar andra på äventyrsridning. Med tävlingar som obundet grus och belgisk våffeltur som drar fler ryttare börjar fler grusracer dyka upp för dessa stora enstaka händelser. Cervelo är ett företag rotat i högpresterande och aerodynamik, så naturligtvis skulle de gå all-in med att designa den snabbaste gruscykeln som möjligt. Aspero-5 är deras nyaste tillskott till grusvärlden med en etos centrerad kring att gå snabbt.

helt nya Aspero-5 Aero Gravel Bike-sidoprofil

Tekniken

Det finns en hel del ny teknik med Aspero-5 som piggybacks på Caledonia-5, Cervelo senaste vägcykel som lanserades förra sommaren. I likhet med Cal-5 använder den senaste Aspero samma interna kabel som styrs genom styret och stammen. För att rymma kablarna i huvudröret använder Cervelo en c-formad rörrör där bromsslangarna och i mitt fall Di2-ledningarna hålls undangömda och utom synhåll. Den enda ledtråden till ledningarna eller slangarna är subtila. Cervelo satte aerodynamik som en av de mest kritiska delarna av den nya Aspero 5-designen och fokuserade på grus i Mid-West-stil där milen är vidöppen och motvinden är stark.

helt nya Aspero-5 Aero Gravel Bike recension huvudrör

Cervelo hävdar att kombinationen av rörformar och integrerade kablar sparar 32 gram drag över den vanliga Aspero. Den här helt nya Aspero-5 har samma ramstyvhet men 100 gram lättare än dess syskon. Eftersom storlek 56cm A5-ram kommer in på 990 gram, så överbelastar Cervelo inte ramen med monteringsalternativ. Det finns plats för två flaskburar i huvudramen och en på undersidan av underröret tillsammans med bultar för en toptube-mellanmålspåse. Du kommer inte hitta några gaffelfästen på den här tävlingscykeln. Avrundning av ramkonstruktionen är en 27,2 mm sadelstolpe som ger cykeln lika mycket efterlevnad utan att kompromissa med ramstyvhet och Cervelo traditionella BBright bottenfäste.

helt nya Aspero-5 Aero gruscykel granskningssida

En stor del av Aspero-lanseringen för två år sedan var ramgeometrin och Cervelos tillvägagångssätt för att ge ryttare mer spårmätning. Kärnan i detta är Trail-Mixer-flipchipet inbyggt i gaffeluttag som ger ryttare möjlighet att byta mellan 46 och 51 millimeter förskjutningar. Den kortare ger mer stabilitet vid högre hastigheter och mindre ryckig hantering vid lägre hastigheter (eller långsammare hantering vid lägre hastigheter).

helt nya Aspero-5 Aero Gravel Bike recension droput

Gaffelförskjutningar har varit en het konversation i mountainbike-världen. Under de senaste åren har mountainbikes valt kortare gaffelförskjutningar i förhållande till längre räckvidd och slackare huvudrörsvinklar. Detta har inte gått förlorat på Cervelo. Cervelo placerar skillnaden i förskjutningar för att hålla hanteringen likadan när du byter mellan 650b och 700c hjul (ungefär som hur kortare förskjutningar började på mountainbikes). Ramen har gott om däckavstånd med plats för att passa ett 45mm däck på en 700c fälg med 4mm avstånd på alla sidor. För 650b kan ryttare få ett 51mm däck i ramen med samma spelrum.

helt nya Aspero-5 Aero Gruscykel recension bottenfäste

Några andra odds och ändar för den nya A5 inkluderar nytt kolfångshandtag med 16 grader flare och spår på undersidan för bromsledningar och Di2-ledningar. Detta liknar styret som finns på Caledonia-5. Bländningen är på den mer konservativa sidan för ett grusstyr, men Cervelo ville inte gå för extremt. Stången har 121 mm drop och kommer att finnas tillgänglig eftermarknaden i bredd från 38-44cm. Cervelo inkluderar också hårdvara för ett främre fäste integrerat i stammen och klämmor för sätesskenorna för att fästa ett ljus eller en kamera.

helt nya Aspero-5 Aero Gravel Bike recension styret

Min testcykel är andra från toppen av linjen SRAM Red AXS-cykel, istället med en Shimano GRX Di2 byggd på en 2x installation. Jag hade gott om klätterväxlar med 11-34 kassett och 48/31 kedjedrev. Jag föredrar 1x inställningar på alla mina gruscyklar, men att ha en framväxel var en bra förändring lite. Cervelo specificerade min cykel med Reserve 32 kolfiberhjul på DT 350-nav som lämnade mig utrymme för att uppgradera till de bättre spärrarna på vägen. Min testcykel kommer till 7 100 $ vilket är dyrt men inte alltför så för hur väl utrustad den här cykeln är.

Snabbt och exakt

Jag hade åkt Aspero i några månader när jag fick samtalet att testa den nya A5. Jag visste inte mycket om det, förutom att det hade några designelement som Cervelo ”lämnade på bordet” när de slog in Aspero för lanseringen för två år sedan. Jag blev mer förvånad över att Cervelo hade en cykel att skicka ut, det är ingen hemlighet hur svårt det är att få cyklar och relaterade delar just nu. En majoritet av min lokala grus är en blandning av OHV-spår, fireroads och naturligtvis singletrack. Brandvägarna här är avlägsna och graderade ungefär en gång om året eller till och med mindre om det inte har varit eld i det respekterade området på några säsonger. Allt för att säga att grusridningen här är grov, ruttad, stenig och brant.

alla nya Aspero-5 Aero Gravel Bike recension sittplatser

Jag kände genast att Aspero 5 var annorlunda och all verksamhet på vissa sätt. Min passform på A5 liknade hur jag kör de flesta av mina gruscyklar med stapelhöjden något högre för att hålla händerna högre när jag går ner. Cervelo specificerade min cykel med en 90 mm spindel och 42 cm breda stänger som kändes bekväma, men på lång sikt kunde jag se mig själv gå med en 44 cm stång för lite mer hävstång i nedförsbackarna. Ramgeometrin är på den mer aggressiva sidan men jag kände mig aldrig obekväm eller sträckt, inte ens på längre 6-8 timmars turer i bergen.

helt nya Aspero-5 Aero gruscykel recension sadelstolpe

På stigningarna var Aspero-5 alltid angelägen om att gå så fort som möjligt. På sittande stigningar gav cykeln en bekväm position som gav utrymme för mig att justera min vikt för att komma över branta stigar längs vägen. Vid teknisk klättring var A5 benägen att studsa runt, speciellt vid lägre hastigheter där cykeln inte kunde stanna på toppen av stenar eller andra grova vägar. Med det sagt svarade den styva ramen direkt när du trycker pedalerna ur sadeln. Jag skulle inte säga att cykeln känns lätt att gå uppför backen, men det var den responsiva åkturen alltid igenom.

A5 kändes alltid snabbt, oavsett vilken typ av åktur jag gjorde. På vidöppen eldväg nedför kände A5 sig mest hemma. I huvudsak ju snabbare du trycker på den, desto bättre känns det att skumma över spår och stenar. Fronthanteringen är exakt och krävde alltid en viss uppmärksamhet när man sjönk. Aspero-5 kändes mest stabil med Trail-mixern i den kortare 46 mm offset, speciellt vid högre hastigheter. Den kortare hjulbasen gav A5 en smidig känsla, särskilt i snäva sektioner av spår eller åka på en del av min lokala singletrack.

alla nya Aspero-5 Aero Gravel Bike recension ridning

Medan jag älskade hur stel och lyhörd ramen var, är Aspero-5 definitivt inte den smidigaste cykel som jag har åkt på. Beviljas att grus är ojämn oavsett vad, och till en viss grad tror jag att om en smidig åktur är viktigast för dig är en mountainbike förmodligen ett bättre val istället för en gruscykel. Men Cervelo designade inte Aspero-5 för att vara en magisk matta, de ville skapa en snabb racercykel. Aspero-5 är just det.

Sammantaget var byggspecifikationen på min testcykel solid för vad Cervelo avsåg den för. Jag har dock aldrig varit ett fan av Panaracer Gravelking-däcken och bytt ut dem mot ett mer kapabelt par WTB Raddlers som jag använde för hela testningen. Valet av däck är subjektivt, men att gå med en lite mer aggressiv slitbana gav mig mer förtroende för nedförsbackarna utan att kompromissa med pedaleffektiviteten. Om du är mellan storlekarna rekommenderar jag att du går upp i storlek för att dra nytta av en lite längre hjulbas, särskilt om din lokala grus är fylld med tuffare vägar.

helt nya Aspero-5 Aero gruscykelrecension med väskor

Aspero-5 är styv, snabb och engagerad och är en cykeldödare för dem du vill åka smuts och väg utan för mycket kompromiss. Om du letar efter en racercykel för dina lokala grusevenemang kommer Aspero-5 sannolikt att vara ditt snabbaste val utan en elmotor. Om du letar efter något för större äventyrs- och backcountry-turer passar Aspero-5 sannolikt inte räkningen. Men hur som helst är den här senaste gruscykeln från Cervelo exakt vad de tänkte vara; helt enkelt snabbt.



Source link

Lämna en kommentar

Mailadressen kommer inte att visas.