Recension: Specialiserade Aethos Pro-vägcyklar överträffar (och omdefinierar) sin kategori

0 0


De nya Specialized Aethos är samtidigt enkla och fantastiska. Precis som en iPhone verkar den snygg och minimal på utsidan, men med otrolig teknik och prestanda gömmer sig inuti.

Visserligen, Specialiserade bara slags “tillbaka en vägcykel”. Men den förenklingen understryker hur bra den här cykeln är. Ja, det skjuter gränserna för hur lätt en massproduktion (eller till och med en fullständig anpassad, boutiquer) vägcykelram och gaffel kan bli. Det driver också körkvaliteten utöver vad jag nyligen hittat på andra cyklar.

Den här saken är en absolut glädje att rida, och jag hade riktigt svårt att hitta några fel med den. Som, någon. OK, kanske en. Men låt oss titta på detaljerna först …

Aethos ram och tekniska detaljer

specialiserade aethos pro ultregra di2 närbild ram detaljer

På avstånd skulle du aldrig veta att det här var något speciellt. Aethos närvaro är dämpad, och jag älskar det. På en gruppresa nyligen fick jag två olika vänner fråga vad det var … grafiken är så subtil. Observera färgen på dessa bilder … den är blå men ändå så tunn att du fortfarande kan se kolet genom den. När solen fångar det helt rätt är det underbart.

specialiserade aethos pro ultregra di2 närbild ram detaljer

Närmare upp, små kurvor och former dyker upp. Lutningar som leder in i huvudröret …

specialiserade aethos pro ultregra di2 närbild ram detaljer

… en lätt flackering av sätesrörets bas, avsmalnande i ändarna på huvudröret …

specialiserad aethos pro ultregra di2 cykel har ett gängat bottenfäste

… och till och med en liten stöta längst fram på kedjestagarna när de lindas under bottenfästet. Rören är alla relativt tunna enligt dagens standard, vilket är en del av hur denna ram hamnar så lätt. Påstådd vikt för Pro- och Expert-modellerna är bara 699 g för storlek 56, med färg.

specialiserade aethos pro ultregra di2 närbild ram detaljer

Det gör det med normala funktioner och standarder, som en BSA-gängad bottenfäste.

specialiserade aethos pro ultregra di2 närbild ram detaljer

Ramarna är utformade runt elektroniska drivlinor, så du hittar bara trådportar på de kompletta cyklarna. Det är renare och också mindre hårdvara för att spara vikt. Men på Pro- och Expert-versionerna finns det kabelportar och hårdvara som du kan ansluta om du vill bygga upp en ramuppsättning med en mekanisk grupp. Men varföryyyyyyy …?

specialiserade aethos pro ultregra di2 närbild ram detaljer

Nedfall och axlar är minimala …

specialiserade aethos pro ultregra di2 närbild ram detaljer

… med vackert infällda ändar. Även bromsslangdragningen är ren och lämnar nästan ingenting synligt.

specialiserade aethos pro ultregra di2 närbild ram detaljer

Alpinist sadelstolpe kommer bara i 27,2 mm diametrar, till det övre röret lindas runt det tunnare sätesröret, direkt in i sitsstödet. Denna bredare hållning ger cykeln anständigt däckavstånd (bilder nedan) och mer lateral / vridstyvhet.

specialiserade aethos pro ultregra di2 närbild ram detaljer

Bara ett par bilder av kolskikten som syns genom färgen.

specialiserade aethos pro ultregra di2 närbild ram detaljer

Framväxelfästet är avtagbart, med en täckplatta tillgänglig för 1x inställningar.

specialiserat aethos pro ultregra di2-racercykel

Cyklarna har 700 × 26 däck, men Specialized säger att det kommer att rensas upp till 700 × 32.

specialiserade aethos pro ultregra di2 vägcykel cockpitdetaljer

Cockpiten är bekväm, med sitt styr i kol med platt, ergonomisk formning på topparna.

specialiserad aethos pro ultregra di2 vägcykel med roval alpinist lättviktsstolpe närbild

Roval Alpinist sadelstolpe är galet lätt (hävdade 136 g), men du vill ha en sadel med en utskärning för att enkelt komma åt justeringsbultarna.

Avrundningen av specifikationen är deras Roval Alpinist CL-hjul, som inte är slanglösa kompatibla. Och detta skulle vara mitt enda klagomål – tubeless är framtiden.

S-Works 120tpi Gripton-däck har punkteringsskydd, men det hindrade inte en glasbit från att skära igenom röret och fladdra mig på min första åktur.

Så mycket som jag älskar och föredrar en slanglös installation, jag ska erkänna att dessa däck cyklade riktigt bra. Och hjulen är så lätta, rullar upp snabbt och hanterar i nivå med förväntningarna på ett avancerat hjulsats, kanske bättre med tanke på deras vikt. Mer om deras prestanda nedan.

Specialiserad Aethos faktiska vikt

specialiserad aethos pro ultegra di2 vägcykel verklig vikt visas på en skala

Jag testade Aethos Pro Ultegra Di2 i storlek 58. Den faktiska vikten för denna cykel var 14,76 kg (6,74 kg). Det är utan pedaler, men inkluderar rören i däcken när det kommer ur lådan.

Detaljhandelspriset för denna modell är 7 400 USD. Det ger dig en komplett Shimano Ultegra Di2-grupp, S-Works Short & Shallow carbon bar w / Supacaz bar tape, Specialised alloy steel och Body Geometry Pro sadel med ihåliga ti-skenor och kolbas. De utmärkta komponenterna är Roval Alpinist kolstolpeoch deras ultralätta Alpinist CL-hjul… som inte är slanglösa kompatibla, därav rören. De kommer förpackade med 700 × 26 Specialized S-Works Turbo 120tpi däck med BlackBelt punkteringsskydd.

Aethos Ride Review

2021 specialiserade aethos pro lätta vägcykelrecension och actionridningsfoto

Som vi förväntar oss av en fjäderviktscykel, klättrar den som en dröm. Det känns lätt på ett bra sätt. Det finns “dåligt” ljus, och sedan finns det en välspecifik cykel som känns och åker lätt utan att bli nudlig eller läskig. Aethos är den senare och erbjuder en solid, stabil åktur samtidigt som den är löjligt lätt.

Men låt oss vara riktiga … en cykel som är ett par kilo lättare är som att kasta bort vattenflaskan innan den går upp. Det är summan av delarna som gör att en cykel klättrar bra, och den här har några bra delar.

2021 specialiserade aethos pro lätta vägcykelrecension och actionridningsfoto

Allt börjar med ramen. Specialized har alla diagram och grafer för att bevisa Aethos (även mycket lättare S-Works-version) är stel på alla rätt sätt och platser.

På vägen översätts det till en cykel som hanterar kraftinmatningen smidigt och effektivt. Det finns cyklar som känna som om de har mer omedelbar acceleration, men jag tar den behagliga mjukheten hos denna cykel varje dag. Missförstå mig inte, Aethos är ingen slöja, det behöver bara inte bevisa sig genom att hamra på din baksida.

2021 specialiserade aethos pro lätta vägcykelrecension och actionridningsfoto

Dess hantering är perfekt. Fram och bak känns det riktigt välbalanserat och kör bara genom hörn. Jag vill bara fortsätta säga smidig, smidig, smidig … men också exakt. Det rullade bara in i, runt och ur hörnen så bra att jag verkligen kunde koncentrera mig på min in- och utgångspunkter, behålla mer fart och inte behöva oroa mig för om cykeln skulle följa mina kommandon.

2021 specialiserade aethos pro lätta vägcykelrecension och actionridningsfoto

2021 specialiserade aethos pro lätta vägcykelrecension och actionridningsfoto

Att stiga ned på Aethos är lika roligt. Cykeln var lika stabil vid 42 km / h som vid 15 km / h. Vi har en särskilt snabb, svepande härkomst nära ett stenbrott här, där småsten och grus ofta kullar vägen, trottoaren är mindre än perfekt, och det är lätt att slå 40 + mph krökt i botten av den. Jag har aldrig känt mig mer stabil att slå den delen än på den här cykeln.

Så mycket som jag försöker undvika att hälla glödande beröm på något (för att du vet att vi ska vara objektiv-gränsar-till-snarky, eller hur?), jävla älskar jag den här cykeln! Det gör ärligt talat allt bra, det är bekvämt och det är lätt som synd. Vinn, vinn, vinn.

Specialized.com



Source link

Lämna en kommentar

Mailadressen kommer inte att visas.