Recension: Specialiserade S-Works Ares vägskor är fantastiska … bara inte av de uppenbara skälen

0 2


om du var tvungen att gissa vad Specialized tänkte när du marknadsför en sko som gör dig 1% snabbare i en sprint samtidigt som du är bekväm under hela resan, vad skulle du gissa?

Skulle du tro att du kunde spänna ner dem hårt, men de skulle fortfarande vara bekväma?

Det är vettigt, eller hur?

Ja, det var vad jag också tänkte.

Men sedan försökte jag dem.

närbild detaljer av specialiserade s-verk ares cykelskor

Specialist har en vana att bli stora … stora idéer, stora mönster och stora påståenden. De nya S-Works Ares avviker inte från detta etos, och erbjuder en ny övre design som gör anspråk på att göra en ryttare 1% snabbare.

Hur? Genom att fånga foten säkert för all-out stående sprints, men ändå vara extremt bekväm över de långa milen innan du kommer fram till ledningen ut och mållinjen. Men står kraven på verkligheten på cykeln? Låt oss ta reda på…

En närbild titt på S-Works Ares skor

närbild detaljer av specialiserade s-verk ares cykelskor

Låt oss först ta en närmare titt på designen. Överst finns två BOA Li2-urtavlor som spärras i båda riktningar så att vi kan finjustera passformen. Det är ett syntetiskt, icke-stretchigt övre material på utsidan, med perforeringar för ventilation över de flesta sidoytorna.

Insidan använder två öglor för att triangulera BOA-kabeln och dra i flera riktningar. Detta placerar foten ner och tillbaka mot hälkoppen.

närbild detaljer av specialiserade s-verk ares cykelskor

Den övre lindar sig över sig i stora, platta sektioner som sprider lasten över mer av din överfot. Målet var att eliminera tryckpunkter och hotspots, och det lyckades de.

Lagerinläggssulorna är enkla, men inkluderar deras Metatarsal-knapp för att subtilt sprida ut tånbenen och sprida fötterna lite. Jag gillar den här funktionen och önskar att fler märken för löpning och vandring skulle göra något liknande. Byte av innersulor med mer bågstöd finns separat.

En enda liten frontventil på botten kanaliserar luft till perforeringarna på innersulan för att få frisk luft in i skon. Det finns dock ingen utgångsport.

närbild detaljer av specialiserade s-verk ares cykelskor

Under de syntetiska / TPU / Dyneema överdelarna är en mjuk, strumpliknande wrap som löper hela vägen runt foten. Det finns ingen tunga, det är ett enda stycke, så det glider inte åt sidan.

Det sträcker sig inte heller nästan lika mycket som man tror. Vanliga cykelstrumpor glider helt fint, men mina DeFeet-ullstrumpor tog lite mer ansträngning för att glida in i öppningen. Ett skohorn kan vara till hjälp beroende på strumpmaterial eller tjocklek.

närbild detaljer av specialiserade s-verk ares cykelskor

Det mjuka materialet sveper hela vägen runt kanten. Hälkoppen är solid utan att vara obekväm styv. En plastkåpa i botten bibehåller strukturen och totalt sett gav den stor säkerhet utan att gräva i min fot.

närbild detaljer av specialiserade s-verk ares cykelskor

En vy underifrån visar hur bred och boxig tåboxen är, med en nästan platt framdel.

Titanfästena är monterade, de glider inte in i dessa spår, men du kan vända dem för att flytta det gängade hålet bak. Detta, tillsammans med justeringsområdet på dina klämmor, ger gott om justeringsintervall.

närbild detaljer av specialiserade s-verk ares cykelskor

Ares använder en liknande övergripande sista och kolsula design som deras andra toppskor, om än med små skillnader i strukturformningen. Ovan visas EXOS på toppen och Ares längst ner.

närbild detaljer av specialiserade s-verk ares cykelskor

När du avmarkerar dem, var noga med att inte oavsiktligt klippa av fel sträng när du tar bort Dyneema-taggen … den slingras runt BOA-kabeln, och om du inte är uppmärksam skulle det vara lätt att klippa av det av misstag.

Specialiserade S-Works Ares faktiska vikter

specialiserade s-verk är faktiska vikter

Specialist hävdar en 220g genomsnittlig vikt för en storlek 42. Min storlek 47 skor kom in på 293g och 291g. Dessa vikter liknar de bästa vägskorna från många andra märken, som (på gott och ont) också är högre än priset på $ 400 i dessa dagar.

OK, så hur åkte de?

De är fantastiska när jag förstod dem.

specialiserade s-verk ares cykelskor som granskas och ridas

Ares-skorna passar bra. Om du är van vid specialiserade cykelskor kommer de att kännas bekanta.

Men förutsatt att du (som jag) trodde att tanken var att vrida dessa BOAs till ett tätt, fästningliknande grepp på din fot, kanske du inte gillar dem. Det var så jag började, men under några åkattåg jag så småningom att det inte är hur dessa skor fungerar.

specialiserade s-verk ares cykelskor som granskas och ridas

Mest bra sko med en styv kolsula kommer att sätta kraften på pedalerna på neråt. Med Ares ville Specialized lösa för kraftfulla ryttare som också drar i uppgången, särskilt under en all-out sprint.

Vi kan diskutera hur kraftfull jag är en annan gång, men jag brukar dra igenom mitt pedalslag. Och i sprintar och hårda intervaller kör jag benen upp lika hårt som jag förstör dem.

Med många skor är det lösning som går till förspår, att följa dem tätt, följt av en frigöring för normal ridning. Jag föredrar verkligen att köra med mina skor på den lösa, bekväma sidan för det mesta, men kan känna mina fötter förskjutna under olika ansträngningsnivåer, vilket i bästa fall är distraherande och i värsta fall obekvämt.

specialiserade s-verk ares cykelskor som granskas och ridas
Överdrag dem så börjar de samlas.

Och det är här Ares design lyser. Tack vare de breda strängarna av osträckbara syntetiska överdelar som ligger runt ett mjukt, vadderat strumpliknande foder, kan jag hålla dem bekvämt lösa medan de håller mina fötter snabbt säkra.

Det tog mig bara många mil att räkna ut det här. Jag försökte dra åt dem mer, men det orsakade hopkörningen i fronten.

Jag lossade framsidan och spände toppen, men det begränsade blodflödet till tårna. Vilket inte var omedelbart uppenbart, för det gjorde det aldrig känt tätt, det bara var tajt.

Slutligen bestämde jag mig för att lossa dem båda tills BOA-kablarna spändes av One. Enda. Klick.

Som i, ett klick lösare och det skulle vara slack i kabeln. Och det här var den söta platsen. Helt bekvämt, helt säkert.

Vilket är udda …

specialiserade s-verk ares cykelskor som granskas och ridas

… eftersom, om en sko kändes så “lös”, skulle jag tro att den inte var tillräckligt tät.

Ändå kunde jag springa, dra, skjuta, hamra eller bara kryssa längs olika kadenser, och allt kändes rätt. Och det tror jag är magin i denna design. Mina fötter stannade planterade, och jag behövde inte göra periodiska mikro-tåskruvningar för att hålla mig bekväm som i många andra skor.

Andra saker du borde veta

specialiserade s-verk ares cykelskor som granskas och ridas

Strumpformen är fin och det finns inga hårda kanter som grävs i mina anklar, vilket kan vara ett problem (även på några av Specialists andra skor, liksom andra märken) som använder lätt men styva strukturer och material för att hålla en skoform.

Skrolla upp ett par bilder … notera den lilla klumpningen som förekommer under den främre ratten och fliken. Tåboxen är stor, så om du har smala fötter, är chansen att du kommer att behöva klämma framänden riktigt tätt, vilket kommer att orsaka klumpning.

Jag har normalt proportionerat, friskt (och stora, jag bär en US13 / EU47) fötter, och jag fick fortfarande lite kladd när jag spände framsidan ner till en ”normal” nivå … vilket i grunden var min indikation på att jag behövde backa lite.

specialiserade s-verk ares cykelskor som granskas och ridas

De ser kanske inte alltför ventilerade ut, men mina testrider har varit i mitten av 50º (F) och en åktur slutade lite sent. Tempar sjönk ner i 40-talet och mina fötter började känna kylan. Luftflödet är tillräckligt, och jag misstänker att de skulle göra en bra tre-säsong sko, med skydd hjälper till i svalare klimat.

Tån har en fin stötfångarplatta som förvandlas till en lätt slitbana under. Det bör hjälpa till att förhindra långvarigt slitage som annars skulle kunna tvinga dem till förtidspensionering. Kombinerat med det utbytbara slitbanan är de ungefär lika gångbara som en avancerad vägcykelsko kan vara.

Vilket är bra när din resa slutar någon annanstans än hemma:

fötter uppe på en eldstad som bär de specialiserade ares-cykelskorna
Nej, jag smälte dem inte.

Ska du köpa dem?

Om du har kämpat för att balansera retention med komfort kan de lösa ditt problem. Om du är ett fan av Specialists skor och bara vill ha något lite mer rymligt och bekvämt, så ja. Eller så gillar du att springa men hatar snäva skor, gå för det.

Personligen kunde jag se den här designen översättas mycket bra till en grussko också. Den rymliga övre, solida retentionen och den slutna manschetten kontrollerar alla lådor för terrängkörning och racing. Jag kunde också se att den här övre designen gick ganska bra för ett bredare utbud av ryttare till lägre prispunkter, så jag hoppas att de tar all FoU för S-Works-nivån och tar ner den till Pro- och Expert-alternativ snart.

Specialized.com



Source link

Lämna en kommentar

Mailadressen kommer inte att visas.