Rittintryck: Lever Bontrager Aeolus RSL aero carbon-väghjul upp till hype?

0 0


Bontragers nya Aelous-hjulsats är hyperfokuserad aerodynamik och snabbkänd av företaget som “det snabbaste hjulet vi någonsin har skapat”. Vi hade en chans att sätta dem igenom steg och lopp – uppfyller de kraven?

Linjen är en utvidgning av den tidigare släppta Aeolus 37 RSL (inte att förväxla med 37V grushjulet). Detta hjul är Bontragers avvikelse från Aelous XXX-designen och tar den nya versionen endast till skivor och slanglösa. Nu borde detta inte vara chockerande, men Bontrager och de lag de levererar tävlar med slangar eller slanglösa hjul beroende på förhållandena. Inget mer lim och sträckdäck – bara tätningsmedel eller latexrör.

En bredare kant för aero-vinster

Bontrager fokuserade mycket av deras uppmärksamhet på den nya fälgen på Aelouls-linjen. 37 RSL (en ny profil för Bontrager-hjullinjen) har en något bredare 21 fälgbredd och en total 28 bredd. Bontrager ville hålla dessa hjul så lätta som möjligt och drog slutsatsen att fälgbredden, i kombination med den klass att rida detta hjul skulle utmärka sig på, inte förtjänade ett bredare tvärsnitt.

I den djupa änden av den expanderande Bontrager RSL-familjen finns hjuldjup riktade mot all-out hastighet och aerodynamisk prestanda. Linjen har nya alternativ i 51, 62 och 75 mm djupa profiler – vilket ger RSL-familjen fyra alternativ för olika förhållanden.

De djupare fälgen (51, 62 och 75 mm) fick en bredare fälg och uppmärksammade hjulets aerodynamiska prestanda. Bontrager flyttade till en något bredare 23 mm inre bredd (över 21 mm inre på Aeolus RSL 37-modellen) och en 31 mm yttre för dessa hjul. Teamet på Bontrager maximerade också sin utvecklingstid på de nya hjulen genom att gå direkt till 3D CFD-modellering från början. Genom att använda supercomputrarnas antal knaprande förmåga kunde de köra sina program oavbrutet tills de bästa resultaten hittades i både låga och höga hastighetsförhållanden. De övergripande resultaten var att ju bredare fälg (av anledning), desto bättre prestanda, visat sig rulla med mindre motstånd och rullmotstånd och ge en bättre aerodynamisk anslutning till däcket. De fann att den 23 mm inre bredden matchade med ett 25 mm däck gav den snabbaste installationen vid testning.

Fälgdetaljer

Den nya Aeolus-fälgen är inte krokfri men har en biffig form tack vare sin 31 mm totala bredd. Hjulet är tillverkat av Bontragers RSL-nivå OCLV-kol, en konstruktion som de hävdar innehåller några av de lättaste och starkaste kolfibrerna som finns tillgängliga. Jämfört med Aeolus Pro-hjulen har RSL-nivåhjulen en rå kolfinish som visar de enskilda kolarken i rätt ljus.

Trimfärgen är djupare svart / kol, med en laseretsad logotyp på fälgen. Under senare år har Bontrager bytt ut den kemiska ytbehandlingen av deras kol för att stoppa blekning och missfärgning som hände i de tidiga (2011) versionerna av Aeolus D3-hjulen.

Navdetaljer

Med ett nytt hjul kommer ett uppdaterat nav, och Bontrager RSL är inte annorlunda och använder det senaste avancerade racernavet från mästarna på DT-Swiss. Det Bontrager-utformade DT-240 EXP-navet är detsamma över hela Aeolus RSL-hjullinjen.

Bontragers uppfattning om DT-240 EXP är annorlunda än andra som använder samma basnav på sina avancerade hjul. Bontrager spelar upp flänsen och ger en sköld över ekershuvudet – lägger till styling som skiljer det från havet med estetik med rak dragning. Detta stying använder en unik rak ekersdesign med ett ekershuvud som kilar in i flänsutskärningarna.

Naven kommer i lager med 12mm ändkåpor och en 11spd freehub-kropp. Du kan byta ut ändhylsorna för 15 mm för dem som undrar, och freehub-kroppen är kompatibel med andra Ratchet EXP-freehubs som XDR.

Faktiska vikter

  • Bontrager Aeolus RSL 51 vikt: 1460 g / set
  • Bontrager Aeolus RSL 62 vikt: 1516 g / set
  • Bontrager tygfälglist: 24g
  • Bontrager slanglös plastremsa: 60g
  • Bontrager rörlös ventilkärna: 6g

Praktiskt: Aeolus RSL 51 – Jordanien

Uppstart

Liksom alla Bontrager-hjul kommer de nya RSL 51-erna med en förstärkt tygfälglist för rör och en plastfri Bontrager-slanglös remsa. Vi valde den slanglösa remsan för min installation – enligt tillverkarens anvisningar. Själva remsan är 60 g per remsa, så om du valde att rulla med en annan slanglös inställning – säg Stans tejp, kan du lätta detta hjulset ännu mer.

Vi hade inga problem att montera Bontragers nya AWT-vägdäck och placera det med en golvpump. Det tog några snurr på hjulet i handen för att helt täta, men det är vanligt.

Installera hjulen, justera bromsarna och snurra upp dem, jag kunde inte känna någon svängning, något som jag tycker är vanligt i stativet. Cykeln stannade trevligt och fortfarande med en lätt ryck då och då, en känsla som liknade Silica Balance Shield.

28mm-däcket mättes till en bredare 29.50mm och passar min vägram snyggt. Denna ballongeffekt kan vara besvärlig för förare som letar efter däcket med maximal bredd, men viss forskning kan snabbt begränsa räckvidden. Jag ser inga förare som monterar ett 30 mm däck i en aero-ram utan problem med frigång – men jag har gjort fel tidigare.

Åkturen

Jag höll mig vid den snabba asfalten nära hemmet för mina första åkattraktioner, där det är gott om vindar och vägarna är hackiga. Jag började trycket ganska högt på 80psi fram och bak för att se hur däcket kändes. Jag märkte snabbt att det var för mycket luft efter att ha träffat några lokala landsvägar och ringde ner det till en jämn 75psi. Skillnaden i komfort med det lägre trycket märks direkt, men jag kände inte att däcket snurrade eller bobbade – jag kände mig väldigt kontrollerad.

Rullande på öppna, obevekliga vägar i vindkanalerna, jag hittade hjulen att hålla stadigt mycket bra. När vindstöd skulle komma antingen från förbipasserande bilar eller vad har du, kände jag en liten rörelse – som att gå av framsidan från att ta ett drag, men det är det. Jag gillade den lätthet som hjulen upprätthöll hastighet; det fanns ingen mjuk punkt, bara stadig rullning utan att behöva lägga ansträngningar för att hålla balans.

Att klättra och gå ner med Aelous RSL 51s är som att köra med ett mycket lättare hjul. De 51 mm djupa hjulen känns inte som ett hinder; de snurrar lätt upp på superbranta stigar och ger en känsla av att få fart i nedgångar i omkopplingsstil.

För racing bytte jag Bontrager AWT mot några Pirelli P Zero Race TLR, och dessa lysde upp hjulen mycket. Det smidiga gummit gav mig känslor av att rida på min rörform och körde fortfarande på en bekväm 75psi.

Sittande i förpackningen kände Aeolus RSL 51s fantastiskt. När stigningar i gruppen drabbade svarade jag med mindre kraft (jag kände mig bra den dagen) och stannade bekvämt. I de vidöppna sprintarna eller försöker överbrygga till en grupp känns dessa hjul som en extra växel – de håller hastigheten enkelt och rikligt.

Mitt enda klagomål om hjulen är på prislappen $ 2400, och de ska komma med en hjulväska eller något för att skydda din investering. Ja, alla Bontrager Aeolus-hjul levereras med ”Garanterad för livet” -kolgarantin, men jag blev lurad att se ingen väska i lådan.

Hands On: Aeolus RSL 62 – Zach

När det gäller flyghjul når jag vanligtvis djup på 50 mm eller mindre. Det mesta av min ridning är en solid blandning av vidöppna lägenheter där det är en stor fördel att ha en aerodynamisk kant, och branta, korta klättringar där motsatsen är sant. Men med Bontrager som hävdar stora fördelar i både höga och låga hastighetskorsvindar och ett ganska lätt paket för ett djupare hjul, begärde jag RSL 62s.

Tidpunkten för denna lansering sammanföll med den nya SRAM Rival eTap AXS-gruppen, vilket innebär att jag hittills har haft hela tiden med dessa hjul ombord på testcykeln – en Mosaic RT-1d.

Uppstart:

Idag går jag vanligtvis direkt för 28mm-däck för vägen. Jag är fullt ombord med de “bredare däcken är snabbare” tankeskola som får fart. Bontrager säger dock att dessa hjul är snabbast (åtminstone aerodynamiskt) när de är utrustade med 25 mm däck. Så jag gick med den rekommendationen och monterade ett par 700c x 25mm Bontrager R3 Hard-Case Lite TLR-vägdäck.

Visas med Vittoria Corsa Control TLR-däck

Medan det heta plåstret på däcket kan säga 25 mm, när det är monterat på fälgen på 23 mm bredd, är däcken faktiskt mätt drygt 28 mm bred. Det gör däcket nästan lika brett som fälgen där de två möts.

Med hjälp av de medföljande Bontrager-slanglösa plastremsorna var det enkelt att ställa in däcken slanglösa. Jag kommer att säga att en av plastremsorna hade ett synligt snitt i det – som jag lyckligtvis märkte innan det monterades. Du vill inte använda en remsa med ett hål i sig, så en snabb inspektion av remsan innan installation rekommenderas.

För att installera remsorna börjar jag med att rada upp ventilhålen på remsan och fälgen och sätter sedan i den rörlösa ventilen för att förhindra att remsan förskjuts när du snäpper på plats. Sträck sedan helt enkelt över fälgen tills den snäpper in. Du kan behöva massera remsans kanter ner i sidofickorna på fälgkanalen – jag gjorde det (försiktigt) med den platta spetsen på en plastdäckspak bara för att vara säker på att allt satt ordentligt.

En av de stora fördelarna med plastremsdesignen är att den ger ett perfekt plant säte för den slanglösa ventilen. Som ett resultat behöver du inte vev ner på ventilmuttern för att försöka få den att täta. Hela processen är mycket mindre finig än att installera tejp och resulterar i en nästan lufttät tätning som gör att däcken lätt kan dyka på plats med många golvpumpar. Jag kunde installera båda däcken utan att använda några verktyg – passformen är tät, men inte så tät att det kräver däckhandtag.

Det är trevligt att Bontrager ger ryttare ett alternativ när det gäller tubeless tech. För dem som bara vill ha den absolut enklaste inställningen är plastremsorna svåra att slå. Men för dem som vill ha den lättaste inställningen, kommer det typiska rörlösa tejpen att ta dig dit.

En gång monterad med Bontrager-tätningsmedel har däcken hållit luft ganska bra – bara läcker ner några psi mellan åkattraktionerna. Jag gör det till en punkt på nya hjul att försöka installera och ta bort slanglösa däck utan att använda några verktyg för att ta reda på hur enkelt däckinstallationen är när man använder rätt teknik. Både Bontrager- och Vittoria-däcken gick lätt av och på utan problem och utan att behöva tillgripa en däckreglage – så om du kämpar, se till att klämma däckkulorna i mitten av fälgkanalen vilket ger dig mer slack att arbeta med.

Åkturen

Ute på vägen slog RSL: erna dig omedelbart med ett ljud som inte liknar något annat i Bontrager-serien. Jag har haft en hel del tid på de nya Bontrager Aeolus Pro-hjulen, och RSL: erna låter och känns helt annorlunda. De har bara den livliga efterklangen som bara superlätta, djupa kolhjul har. Tillfälligt fungerar de också som en megafon för alla cykelrelaterade ljud. Så om du har en skivbromsrotor som gnuggar något kommer du förmodligen att märka det mer med dessa monterade.

Efter att ha åkt 62-talet på några mycket blåsiga dagar som inkluderade några mycket utsatta höghastighetsnedkörningar är jag benägen att tro Bontragers påståenden om att erbjuda förbättrad stabilitet under förhållanden med hög och låg hastighet. Sprängningar av tvärvindar som normalt skulle leda till ett vitt knäckt grepp i stången ryckte av med ett lätt drag i framhjulet. Jag skulle inte nå 62-talet för en dag med stora stigningar och nedfarter, men för de åkattraktioner med gott om lägenheter och gradvisa kullar är hjulen överraskande mångsidiga. Ännu viktigare är att Aeolus RSL 62s på vidöppna trottoarer där det inte finns något gömställe för vinden gör ett beundransvärt jobb med att skära igenom vinden och bibehålla deras kurs samtidigt som du får en märkbar höjning av hastigheten.

Ursprungligen satt upp med Bontrager R3 Hard-Case Lite TLR-däck som har visat sig vara ganska hållbara, jag ville testa hjulen med något annat för att testa. Att flytta till ett par Vittoria Corsa Control Tubeless Ready-däck också i 700c x 25mm-storlek blev resan ännu sötare. Precis som R3, mättes dessa 25 mm däck över 28 mm på de bredare fälgarna och förseglade rörlösa utan problem. Vittorias körde 70psi i båda däcken, och det var löjligt smidigt och verkade förbättra kurvförtroendet vid höghastighetsvarv.

Slutsats

Bontrager Aeolus RSL 51s är ett prestandahjulsats och har ett prestandapris, men om du vill ha ett hjul i den skarpa änden av aerodynamiken – de är värda ett praktiskt utseende. Priset är vad du betalar för ett hjul av denna kvalitet från de flesta kolfibertillverkare. Garantitäckningen är ändå fantastisk – rekommenderas starkt för dem som tävlar på väg och crits som en gör-det-allt-inställning med klättringsförmåga.



Source link

Lämna en kommentar

Mailadressen kommer inte att visas.