ROTOR eKAPIC är universellt kompatibelt och vansinnigt lätt, en e-MTB race vev med en twist

0 0


Det är ingen brist på e-cykelnyheter för sent, och en sak är tydlig – cyklar blir lättare, snabbare och mer kapabla. Det verkar som om varje större varumärke har en fullblåst racercykel redo att ta itu med GNCC eller de lokala spåren.

Den spanska komponenttillverkaren ROTOR hoppar i e-mtb-kategorin med båda fötterna som släpper en e-mountainbikeversion av sin lätta arbetshästs vevsats – eKAPIC.

ROTOR eKAPIC vevsats full med stötfångare

Smal Q-Factor för komfort

Om vi ​​är ärliga kommer det inte riktigt att göra något i en 45+ pund elcykel att spara några gram vid vevarna. Så vikten är inte hela poängen här.

EKAPIC-vevpartiet håller förarna i ett välbekant läge medan de trampar och har en Q-faktor närmare den för en konventionell (låt oss kalla det akustisk) cykel. Tanken är att den smala Q-faktorn tillåter förare en sömlös övergång från cykel till cykel. Resultatet är mindre höft- / knäsmärta som kommer från en besvärlig och ibland okänd trampposition.

ROTOR eKAPIC vevsats Q-Factor

Q-faktorn beror på motorn och din cykels kompatibilitet, men eKAPIC ser ut att komma ungefär 5 mm smalare än de flesta e-mtb-vevsatser. EKAPIC använder samma ISIS-spline över linjen, med det smalaste erbjudandet vid 169 mm (Fazua) och bredast vid 184 mm (MAG BROSE).

Trinity-borrsystem

ROTOR är välkänt för att tillverka några av de lättaste legeringsdelarna runt, och eKAPIC är inte annorlunda. E-cyklar tar mer missbruk än konventionella cyklar, främst på grund av vikt och aggressiv körning. Aluminium är ett utmärkt alternativ för komponenter för styrka, hållbarhet och för att lätta belastningen.

rotor ekapic lätt vevsats i legering för e-mountainbikes

EKAPIC börjar som en bit av 6082 aluminium, sedan smidd, CNC-och borrad med ROTORs Trinity Drilling System (TDS). ROTOR använder TDS på de flesta av sina avancerade legeringsvevar för att ta bort material inuti armarna, vilket resulterar i en lättare vevsats utan att kompromissa med styvhet till vikt.

EKAPIC väger in vid en påstått 403g för en 170mm vevsats … en vikt som konkurrerar med många kolfiberarmar, men som kan förbli smalare för en bättre Q-faktor

ROTOR universellt kompatibla kedjedrev

EKAPIC använder ROTOR: s egna kedjedrev med direktmontering, men eKAPIC får en förstärkt tandprofilering och passform. De nya kedjedreven finns i 32T, 34T och 36T storlekar och är kompatibla med SRAM, Shimano och KMC mountainbike-kedjor. ROTOR kan skryta med att dess kedjedrev för närvarande är de enda ringarna som är 100% kompatibla med alla 1x e-mtb-gruppuppsättningar på marknaden – kompatibla med motorerna Bosch, Brose, Fazua och Polini.

ROTOR eKAPIC vevparti universal tandkedjedrev

Denna kompatibilitet kommer från det universella tandmönstret, tillverkat i samarbete med de fyra primära motortillverkarna. ROTOR har gjort eKAPIC-vevar kompatibla med Bosch Gen 4, Brose MAG, Fazua Evation och Polini E-P3 144 mm motorer.

Om du strimlar hårt och vill skydda din vevsatsinvestering eller bli matchande med din e-mtb, passar eKAPIC alla stötfångare och skyddskläder som den traditionella KAPIC.

ROTOR eKAPIC Specifikationer

ROTOR eKAPIC vevsatsstorlek och specifikationer

ROTOR eKAPIC-prissättning

  • Crankarms $ 150,00 – samma pris för Bosch, Brose, Fazua & Polini.
  • Direktmonterade kedjor $ 80,00 vardera

ROTOR eKAPIC finns att köpa direkt online eller i din lokala cykelbutik.

RotorAmerica.com



Source link

Lämna en kommentar

Mailadressen kommer inte att visas.