Santa Cruz carbon XC prototyp, är Superlight tillbaka?

0 0


Santa Cruz har inte haft en Superlight XC-cykel i sortimentet i flera år, men det är precis vad denna prototyp ser ut. Nu tävlas av Santa Cruz FSA-team på världscupen längdskidåkning, den helt nya lätta kolfibercykeln har en välbekant hög en-svängning som nu får en kopplingsdriven chock. Kompletta detaljer förblir begränsade, men Santa Cruz verkar inte hålla ett tätt lock på projektet, med den mycket synliga nya orange XC-cykeln som dyker upp över hela laget och ryttarnas sociala mediekonton sedan dess debut i Albstadt senast helgen…

Santa Cruz-prototyp Superlight Super Blur XC-racercykel med korta resor

Santa Cruz XC Superlight Super Blur prototyp carbon XC race mountainbike, Santa Cruz FSA pro team racing, foto av Enrico Andrini, Maxime Marotte
alla c. Santa Cruz FSA pro racing, bilder av Enrico Andrini

Det har faktiskt gått nästan ett decennium sedan den senaste Superlight-introduktionen i legeringen med en enda pivot jag kan komma ihåg, och VPP Blur-kolet hade redan länge tagit över de bästa XC-cykeluppgifterna vid den tiden. Men medan Blur XC 29er har fortsatt att se uppdateringar genom åren – och kördes på toppnivå fram till den senaste veckan – finns det en ny Santa Cruz i stan.

Santa Cruz långa mästare VPP-kortlänk fjädrande fjädring är ute, och den här nya XC-racercykeln går tillbaka till en hög enkel-pivot-design. Frågan kvarstår … kommer det att vara ett Superlight, kommer det att vara superlight, eller kan det vara en Super Blur?

XC-prototyp tävlade på VM – Tekniska detaljer och antaganden

Santa Cruz XC Superlight Super Blur prototyp carbon XC race mountainbike, Santa Cruz FSA pro team racing, foto av Enrico Andrini, Great SeiwaldHela Santa Cruz FSA pro racing team ledd av Maxime Marrotte var på den nya cykeln för första omgången av UCI XCO World Cup under helgen. Och tack vare deras fotograf Enrico Andrini har vi gott om bra utsikt över de nya orange prototyp-teamcyklarna.

Vad vi kan se är många likheter i kolfibertrianglarna och jämför nuvarande oskärpa med den här nya Superlight Blur-prototypen. Det får samma horisontella chocklayout som drivs av en länk under sitsklustret och övergripande utformning som ser väldigt bekant ut.

Santa Cruz XC Superlight Super Blur prototyp carbon XC race mountainbike, Santa Cruz FSA pro team racing, foto av Enrico Andrini, gammalt mot nytt

Att sätta de två cyklarna sida vid sida (nuvarande suddighet i blått kontra prototyp i orange) verkar geometrin på prototypen likna den nuvarande suddigheten, vilket är vettigt eftersom den cykeln redan är ganska modern i XC-geometri.

Santa Cruz XC Superlight Super Blur prototyp carbon XC race mountainbike, Santa Cruz FSA pro team racing, foto av Enrico Andrini, detaljerNaturligtvis är de stora skillnaderna i den bakre änden, med denna prototyp som döljer nedre länken och öppnar den bakre styva triangeln på Blur. Resultatet är en vidsträckt hög huvudled precis ovanför bottenfästet, som verkar vara ännu högre än toppen på dessa pro racers 32T-kedjekransar.

Kedjestänger faller ner på den enda 1-cykeln för att komma runt det bakre däcket och inkluderar gjutet skydd. Det finns också en liten justerbar chainguide som verkar vara monterad precis bakom svängningen. En tjockare stub på sittstödet startar från det bakre utfallet och övergår sedan snabbt till en bredare platt form för att möjliggöra den flex som behövs för att driva stötdämparen. För närvarande verkar den länken vara en maskinbearbetad legeringslänk, men det är möjligt att Santa Cruz kan gå till kol när den här cykeln träffar marknaden.

Santa Cruz XC Superlight Super Blur prototyp carbon XC race mountainbike, Santa Cruz FSA pro team racing, foto av Enrico Andrini, Maxime Marotte

Den andra stora funktionen vi ser är den utvidgade delen av nedröret (med integrerat skydd) framför det som fortfarande verkar vara ett gängat bottenfäste. Det har gjort plats för två vattenflaskor i full storlek och ett 3-pack fästen på nedröret så att ryttare kan ställa en enda flaska lägre.

Santa Cruz FSA-teamet rider SRAM AXS trådlösa gruppuppsättningar, så det finns ett extra öppet kabelföringshål framför bottenfästet, men vi ser ännu inte var en mekanisk bakväxelkabel kommer att dirigeras – eventuellt extern längs kedjestaget. Denna prototypcykel verkar inte använda modulära routningsportar, men har portar på båda sidor av huvudröret för att dirigera den bakre bromsen som går ut vid BB och åter komma in i kedjestaget), en smyg dropper och en fjärrspärr bak.

Vad sägs om en bredare reservhjulsats av prototyp för att matcha en ny XC-cykel?

Santa Cruz XC Superlight Super Blur prototyp carbon XC race mountainbike, Santa Cruz FSA pro team racing, foto av Enrico Andrini, Reservehjul

Jag kan gå ut på en lem, men den fälgen ser bredare ut än den nuvarande längdåkning Reserve 25 eller till och med det spårfokuserade Reserve 27-hjulet som kommer ut ur Satan Cruz-familjen – lagets hjul har nya etiketter, vi bara ser inte riktigt hur breda de är än. Reserve säger att deras 1587g Reserve 25 är bevisat på världscupen, och att 1735g Reserve 27 är byggt mer för spårridning. Medan ryttare nu kör större volymdäck kan vi inte föreställa oss att dessa XC-proffs kör sina lätta 2,25 ″ Vittoria XC-däck på en EWS-klar 30 mm invändig fälg. Jag antar att den nya Superlight kommer att få några passande lättare breda Reserve Carbon-hjul också …

SantaCruzBicycles.com & ReserveWheels.com





Source link

Lämna en kommentar

Mailadressen kommer inte att visas.