Saris Swing Away Hitch-adapter ger åtkomst till bagageutrymme för utvalda cykelställ

0 0


Fackstativ är ett av de bästa sätten att bära cyklar på. En av deras få nackdelar är dock att de flesta av dem kommer att blockera åtkomst till din bagageutrymme. Medan det finns några cykelställ som integrerar en svängadapter i sin design, har det blivit vanligare för racktillverkare att erbjuda ett tillbehör för att ge åtkomst till baksidan. Vilket är exakt vad Saris har gjort här.

Saris Swing Away Hitch adapter på Honda Element

Enkelt kallat Swing Away Accessory, adaptern är ganska kompakt vilket håller vikten ner till 34,5 kg vilket gör det till ett av de lättare alternativen i kategorin. Men även i den vikten kan dessa saker fortfarande vara en utmaning att släpa runt i ditt garage. För att göra det enklare har Saris lagt till två integrerade handtag som är en fin touch.

Storlek

Saris Swing Away Hitch adapter jämfört med Kuat Pivot V2

Jämfört med Kuat Pivot V2 får du en känsla av hur mycket mindre Saris Swing Away är. Som nämnts är det goda nyheter för mindre vikt och mindre fordon, men mycket stora fordon kanske tycker att det är lite kort att rensa bakdörrarna. Med RakAttachs Small / Medium / Large-alternativ som storleksguide är Saris närmast mediet vid 23 ″ långt, medan Kuat skulle vara deras stora vid 28 ″ (mätning från fästets centrum till slutet av svängarmen) ).

Saris Swing Away Hitch adapter avgasfrihet

Den kortare längden verkar också få det att leka trevligare med avgasrör på höger sida av fordonet – vilket är viktigt eftersom Saris Swing Away bara kommer i en passagerarsvingmodell. Jag har haft problem tidigare med andra passagerarsvingmodeller på mitt Element, men det verkar fungera bra hittills (det gör förmodligen inte ont att det är längre bort från fordonet – se nedan).

Redundant säkerhet

Saris Swing Away Hitch adapterlås Saris Swing Away Hitch adapter säkerhetsspärr för snabbkoppling

En sak du kommer att märka om Saris är att det finns fler steg i driftprocessen än Kuat Pivot V2. Enligt Saris handlade allt om säkerhet och att klara deras strikta testprotokoll. Förutom säkerhetsstiftet på låshandtaget finns det också en snabbkopplingskrok monterad ovanpå adaptern. För att öppna adaptern måste du ta bort säkerhetsnålen, lossa spännet och sedan hålla snabbkopplingen öppen medan du drar i adaptern – en operation som kräver två händer.

Saris Swing Away Hitch adapter snabbkoppling

När adaptern har öppnats helt låser en snabbkoppling den på plats för att förhindra att den stängs på dig om du parkerar i en lutning.

Saris Swing Away Hitch-adapter öppnad

Även när den är låst har adaptern en hel del spel vid fogen, så cyklarna eller racket kan röra dig lite. För att stänga adaptern måste du dra i den snabbkopplingstappen och hålla den öppen medan du stänger adaptern. Också en tvåhänt operation som kan vara lite irriterande om du släpper stiftet för tidigt och tror att du har rensat spärren bara för att få den att stanna i sina spår.

Saris Swing Away Hitch adapter stängs

För att göra stängning av adaptern enklare lade Saris till en ramp för att skjuta spärren ur vägen. Detta fungerar bra om du stänger adaptern tillräckligt snabbt. Rör dig för långsamt, så kan spännet falla mellan rampen och kroken och förhindra att den stängs. Åtminstone när du stänger, behöver du inte öppna snabbkopplingskåpan ovanpå – som låses automatiskt på plats.

Uppkopplad (endast 2 ″)

Saris Swing Away Hitch adapter fäste

Ytterligare redundans finns vid 2 ″-fästanordningen med Saris Swing Away med samma Hitch Tightener-enhet som används på RakAttach-modeller. Racket installeras först med en traditionell gängad dragkrok och stöds sedan ytterligare med dragkroken nedanifrån. Detta garanterar en stenfast passform, men kräver mer ansträngningar för att installera den – samt ett extra uttag. Överflödig tråd som sticker ut kräver en djupare hylsa, som då är för lång för att jag ska kunna passa under stötfångaren för att dra åt dragstiftet, så jag måste använda en kortare hylsa av samma storlek för att montera den på mitt fordon (inte en enorm affär, bara inte så enkelt som andra).

Saris Swing Away Hitch adapterlås för dragkrok

Jag gillar ganska det nya låset för dragstiftet som omplacerar låset 90 ° för enklare åtkomst när det är under ditt fordon.

Avstånd från Saris Swing Away Hitch adapter från fordonet

Medan rackets position i adaptern är ungefär densamma som Kuat, sticker Saris Swing Away-adaptern ut längre bort från fordonets dragkrok. Mätning från hitch ansikte till slutet av adaptern, Saris mäter 14 ″ medan Kuat mäter 11,5 ″. detta placerar racket cirka 2,5 ″ längre från fordonet.

Rackkompatibilitet eller viktgräns? (Båda är viktiga)

Vilket leder oss till den motstridiga rackkompatibilitetslistan och viktgränsen för Saris Swing Away. Om du går över adapterns viktgräns är 250 kg rack + cykelvikt ganska standard. Med den logiken skulle du tror du skulle kunna bära de flesta cykelställ i Saris-linjen.

I alla fall, listan över kompatibla rack nedan visar något annat. Enligt Saris beror det inte på att Swing Away Adapter inte klarar vikten, utan att många av Saris fyra cykelställ inte är byggda för att hantera den extra hävstång som Swing Away-adaptern skulle utsätta dem för. Saris produktchef, Kellen Pagel, uttalade: ”Vi var tvungna att sätta alla våra rack genom hela testprotokollet medan vi var på gång och Freedom och SuperClamp 4 klarade inte testet, så vi kände oss inte bekväma med att godkänna dem för användning. Det är också därför Freedom och SuperClamp 2 är begränsade till 35 kg per cykel på gungan i stället för 60 lb som de är godkända för när de används direkt i ett fordon. MTR 1 och 2 är dock godkända för 60 lb per cykel på svängningen bort. När Freedom och Superclamps ursprungligen designades utformades de inte för användning i någon typ av förlängare eller sväng bort. Det här är något vi planerar för med framtida rackutveckling. Godkännande av svängningen för 250 lb gör det möjligt för andra märkesställ att fungera i svingen bort till den maximala vikten, om det godkänns av det märket. ”

Så innan du lägger till någon rackadapter till någon rackkonfiguration, gör du läxor. Även om det kan ligga inom adapterns viktgräns måste du också se till att racket är godkänt för användning i en adapter.

Rackkompatibilitet

  • Kompatibilitetsinformation för Saris dragställ
    • Kompatibel med cyklar upp till 35 kg per cykelfack för följande modeller:
      • SuperClamp EX 2-Bike (4025F)
      • SuperClamp HD 2-cykel (4025HD)
      • Freedom EX 2-Bike (4412F)
      • Freedom 2-Bike (4412B)
      • Glide EX 4-Bike (774)
    • Kompatibel med cyklar upp till 60 kg per cykelfack för följande modeller:
      • MTR 1-cykel (4031)
      • MTR 2-Bike (4032)
  • Fråga med din hitch rack-tillverkare (icke Saris) om ditt befintliga hitch rack kan användas med förlängare.

En grov start, men bättre andra gången

Om det är någon indikation på hur svårt dessa adaptrar är att tillverka bra har jag upplevt produktionsfel på prover från RakAttach, Kuat och nu Saris. Den första Swing Away Adapter som skickades till mig hade ett problem med placeringen av låslåset, så det skulle inte dra åt ordentligt. Saris medgav att de hade några från det första partiet som var felaktiga och skickade ut en ersättare som var perfekt. Som allt annat Saris står de bakom sina produkter med en begränsad livstidsgaranti.

Saris Swing Away Hitch adapter på suv

När jag väl hade ett fungerande prov laddade jag upp några cyklar på mitt MTR-rack med 2 cyklar och gick iväg på en 800 mil tur och retur. Swing Away-adaptern passerade med glänsande färger, förblev tät och skramlade fri hela resan.

Swing Away Adapter gör precis vad den lovar. Det ger en säker metod för att få tillgång till din bagage med ett rack fullt av cyklar. Den verkliga frågan är om Saris adapter har tillräckligt med att den ska vara konkurrenskraftig på marknaden.

saris.com



Source link

Lämna en kommentar

Mailadressen kommer inte att visas.