Schwalbe Wicked Will återvänder som det perfekta allrounddäck för obegränsad prestanda

0 0


Det har gått ett tag sedan vi har sett Wicked Will. Så länge faktiskt, att 26 26 däck fortfarande var storleken på valet för nedförsbacke. Mycket har förändrats sedan dess. De flesta 26 ″ däck har skjutits ut till förmån för 27,5 eller 29 ″, mountainbikes presterar bättre än någonsin, och nya kategorier som “downcountry” har vunnit popularitet.

Ungefär som “groad bikes”, vi är inte ett stort fan av downcountry-namnet, men vi älskar absolut cyklarna. Det finns bara något så tillfredsställande med en cykel som är XC-snabb, men som inte håller dig tillbaka när spåret pekar neråt. Med rätt uppsättning däck kan potentialen hos dessa cyklar verkar vara nästan … obegränsad.

Schwalbe Wicked Will från sida

Det är där den helt nya Schwalbe Wicked Will kommer in. Återföds som ett allround Trail-däck, det nya Wicked Will är inte riktigt XC, och det är inte fullt på Enduro. Vilket är exakt poängen.

Enligt Schwalbe slår de nya Wicked Will mellan Racing Ralph och Nobby Nic. Genom att kombinera slitbanedjupet på ett XC-däck med blockformningen, sippningen och proportionerna hos ett mer aggressivt däck, slutar du med Goldilocks på trail däck – tillräckligt snabbt för XC-användning, men tillräckligt med grepp för mer aggressiv körning.

Semi-rampad slitbanedesign

Schwalbe Wicked Will slitbanemönster

Hur gjorde de det? Schwalbe säger att hemligheten ligger i “semi-ramp” -knopparna. De centrala slitbanorna blockeras, men ramperna avbryts. Det betyder att det finns ett mellanrum mellan de två rampkanterna. Detta möjliggör fortfarande ett snabbt rullande, rampat däck, men när du lutar däcket över ger de avbrutna ramperna extra sidogrepp.

Slitbanedesignen har också tunga sipning på varje slitbaneblock. Detta ger dig så många arbetskanter som möjligt, vilket ytterligare förbättrar greppet för acceleration, bromsning och kurvtagning beroende på sippans vinkel.

Schwalbe Wicked Will axelknappar

Slutligen sägs axelns slitbaneblock vara DH-inspirerade vilket ger perfekt stöd och grepp i hårda svängar.

Wicked Will Casing-alternativ baserat på dina behov

Schwalbe Wicked Will hölje alternativ

The Wicked Will är ett däck som spänner över flera ridstilar och mountainbikes, så Schwalbe tillgodoser den mångsidigheten med flera höljesalternativ. Förra året startade Schwalbe “Decade of Super” med fem nya mountainbike-däckkonstruktioner. Tre av dessa konstruktioner finns i Wicked Will.

Schwalbe Wicked Will-däck

Förare som letar efter det lättaste och smidigaste däcket vill gå med Super Race-utgåvan med en påstådd vikt på 820 g för en 29 x 2,4 ″.

De som vill ha mer punkteringsskydd men ändå vill ha ett lättare däck bör välja Super Ground-höljet som stöter upp den påstådda vikten till 830 g för samma 29 x 2,4 ″ (i själva verket är Super Ground tyngre, se nedan).

Slutligen kunde Wicked Will göra ett utmärkt bakdäck under torra förhållanden när det parades ihop med något som Nobby Nic på en längre resecykel. I så fall bör du gå med Super Trail-höljet som har en påstådd vikt på 920 g för 29 x 2,4 ″.

Schwalbe Wicked Will på rävgaffel

Alla däck använder sin Addix Speedgrip gummiblandning som kännetecknas av den blå randen längs vänster sida av däcket. Detta är deras “universalförening” som är idealisk för de flesta XC / Trail / AM-applikationer.

Wicked Will Faktisk vikt

Schwalbe Wicked Will verklig vikt

Schwalbe skickade över två uppsättningar Wicked Wills – en i Super Race, den andra i Super Ground-höljen. Super Race-däcket med sina ” Transparenta ” sidoväggar kom faktiskt in under anspråk på 816 g. Det helt svarta Super Ground-däcket vägde dock mer än påstått vid 895 g. Ändå verkar det som ett värdefullt viktstraff för någon som letar efter extra punkteringsskydd – det är fortfarande ganska lätt för ett 29 x 2,4 ″ däck (speciellt för något med riktigt slitbana och punkteringsskydd).

Första intrycken

Schwalbe Wicked Will-profil

Som vanligt börjar våra första intryck av nya däck med installationsprocessen. Schwalbe-däck verkar vara konsekvent lufttäta och lätta att montera slanglösa, och Wicked Wills är inget undantag (de kallar det TL-Easy av en anledning). Super Race Wicked Wills var lätta att montera för hand och dök upp på plats med liten ansträngning. Efter den första monteringen hänger jag vanligtvis hjulen över natten och tittar tillbaka nästa dag för att se om det finns några långsamma läckor som kan indikera brister i däckkulan. Lyckligtvis visade Wicked Wills inga tecken på läckage och var fortfarande vid samma tryck – och redo att riva.

Monterat på ett par Santa Cruz Reserve 30-fälgar med en 30 mm invändig bredd, har däcken inte riktigt nått sin 2,4 ″ potential och mäter 2,33 ″ bred. De verkar erbjuda en fin, rundad profil med axelknapparna placerade bra för räckehörn.

Schwalbe Wicked Will mountainbike-däck på Ibis Ripley

Min allra första åktur på Wicked Wills var på ett spår som jag åkte hela tiden, och det blev min bästa resa på flera månader, om inte år. Tillfällighet? Förmodligen. Men det kan inte förnekas att dessa däck får dig att känna dig snabb och säker. Vi har haft massor av regn på senare tid, vilket innebar att även när spåren är “gröna”, finns det fortfarande gott om smala fläckar att hitta.

Baserat på bristen på någon betydande sten på våra spår och min tendens att åka ganska smidigt, monterade jag först upp Super Race-höljena. Min första erfarenhet av Super Race-höljet på den nya Racing Ralph / Ray fick mig att förvänta mig en extremt smidig åktur. Genom att uppfylla det löftet känns Super Race Wicked Wills imponerande smidigt över stigar som är spindelvävda med rötter.

Schwalbe Wicked Will jämfört med Nobby Nic MTB-däck

Sammantaget har Wicked Will en imponerande greppnivå, men jag kunde se att vissa ryttare ville ha mer – åtminstone framifrån. Jag kunde inte låta bli att tro att Wicked Will skulle göra ett fantastiskt bakdäck i kombination med en Nobby Nic framåt för ännu mer aggressiv körning. Jämfört erbjuder Nobby Nic högre slitbaneblock med mer avstånd emellan och utan semi-ramping.

Wicked Wills känner sig snabba och lätta och är ivriga att ändra riktning. Från och med 24 / 24,5 psi (vilket är vad jag kör Super Race Racing Ralph / Rays på), märkte jag några fall av däcken som kämpade för grepp. Efter några snabba kranar på ventilerna gjorde tryckförändringen på några psi en värld av skillnad. Jag hade inte mitt tryckmätare på mig vid den tiden, men vilken PSI jag landade på var magisk. Däcken hakade överallt, oavsett om det var en hårig teknisk klättring eller en fet, rotinfekterad ränna.

Jag hade en instans där jag tappade fronten, men jag tror inte att något däck skulle ha räddat mig. Det var en av de tillfällen då ett dåligt placerat framhjul slog en slimmad rot i perfekt vinkel, och det var som att landa på en isbit. Annars är däcken mycket förutsägbara och signalerar när de ska lossna.

Schwalbe Wicked Will på Ibis Ripley

Det finns många däck som faller inom den här kategorin nyligen, men för mig måste den nya Wicked Will vara nära toppen (och kommer att stanna kvar på min cykel). Det känns extremt snabbt för ett däck som erbjuder denna nivå av självförtroende. I kombination med flera höljesalternativ och Super Race-däckens imponerande vikt är den nya Wicked Will absolut värt en titt.

Priser och tillgänglighet

Tyvärr, som Rob Warner, har du svårt att få tag på några fram till “första kvartalet 2022.” Vilket är otroligt, men med tanke på cykel- och komponentinventering och tillgänglighet över hela världen är det inte så förvånande.

När de väl är tillgängliga hittar du både 27,5 och 29 ″ däck i bredden 2,25, 2,4 och 2,6 – – men inte alla stilar kommer att erbjudas i alla storlekar. Alla Super Race-, Ground- och Trail-däck (allt som visas ovan) ingår i Schwalbe Evolution-linjen och kommer att säljas för $ 94,99 per styck. En mer prisvärd Performance Line med TwinSkin TLR-hölje erbjuds också till 65,99 USD vardera.

schwalbetires.com



Source link

Lämna en kommentar

Mailadressen kommer inte att visas.