Specialiserad Kenevo SL tappar 12 pund för att skapa ett monster av en e-MTB

0 0


Skulle det inte vara fantastiskt om den nya Specialized Enduro var ännu mer kapabel? Det skulle vara svårt att göra en mer kapabel cykel när det gäller klättring och fallande förmåga, men tänk om den gjorde det du mer kapabel?

Liksom, två gånger mer kapabla tack vare det specialiserade Turbo Super Light-systemet som introducerades på Turbo Levo SL. Nu får Kenevo SL samma lätta uppdatering för att göra en cykel som makt vara lika snabb uppför backen som den är nere.

Specialiserad Kenevo SL röntgensyn

I hjärtat av cykeln erbjuder Turbo SL 1.1-motorn upp till 240 watt och 35 Nm vridmoment. Det bleknar i jämförelse med 595 watt toppeffekt och 90 Nm vridmoment från Turbo 2.2-motorn som finns på Kenevo och Levo med full effekt, men poängen med SL är uppenbarligen att minska vikten. Med mycket. Specialiserade påståenden att Kenevo SL är 12 pund lättare (5,5 kg) än Kenevo. Eller för att uttrycka det på ett annat sätt är Kenevo SL e-MTB bara 4 kg Mer än en Enduro mountainbike.

Det är uppenbart att Kenevo SL inte kommer att ge samma superförstärkning av den fulla motorcykeln, men avvägningen är en mycket lättare plattform som fortfarande ger den extra push up the hills.

En del av den viktminskningen kommer också i form av ett mindre batteri. Ett 320Wh-batteri är inrymt i underröret. Ytterligare sortiment kan läggas till med en 160Wh-förlängare i form av ett vattenflaskbatteri. Specialiserade påståenden att detta kommer att erbjuda 4,5-7 timmar total körtid, men det beror på hur mycket hjälp som används, terräng, ryttarvikt, körstil etc.

Specialiserad Kenevo SL MasterMind TCU

Självklart kan mycket av den prestandan styras via Mission Control App som nu är integrerad med MasterMind Turbo Control Unit som finns på toppröret. Den nya TCU möjliggör uppdateringar över luften för att förbättra Kenevo SL över tid, MicroTune on-the-Fly-justering av prestanda i 10% steg, pedaleffektivitet i realtid och en skärm som ger allt från batteritid till ryttarens kraftvärde.

Out-of-the-box-funktionalitet:
• Uppdateringar via luften
• MasterMind TCU visar återstående laddning som en lättläst procentsats
• MicroTune-funktionen möjliggör on-the-fly-justering av toppeffekt och stöd
nivåer i steg om 10%
• Anpassning av displayarrangemang (4 val) och 30 möjliga datavärden
• Klocka
• “Live Consumption” lär dig hur du trampar effektivt genom att visa realtid
miles (eller kilometer) per wattimme
• Rider Power Value-skärm låter dig se kraften du sätter i cykeln
• Pulsförmåga
• Spårning av precisionshöjd

Specialiserad Kenevo SL ramuppsättning

En del av viktminskningen beror också på den nya fullmonoko FACT 11m-kolfiberramen som använder en liknande “6 bar” -upphängningslayout som den nya Enduro. I huvudsak en FSR-fäststång med en Horst Link, läggs ytterligare spännlänkar till för att driva stötdämpning. Allt detta är avsett att eliminera sidoladdning av bakre chocken för bättre prestanda och förbättra hanteringen med lägre tyngdpunkt. Om det trampar som Enduro gör, kommer Kenevo SL att vara en mycket effektiv och mycket kapabel cykel innan du sätter på motorn.

Specialiserat Kenevo SL-axeldiagram

Precis som Enduro börjar Kenevo SL-axelbanan med bakåtrörelse för att hjälpa bakhjulet snabbare över hinder utan att sakta ner dig.

Specialiserad Kenevo SL upphängningskurva

En Rx-avstämd chock för Kenevo SL är ihopkopplad med en hävstångskurva som är ganska linjär i början för små stötar och mellanslagstöd, men ramper upp tillräckligt i slutet för att kontrollera de största träffarna vid hela 170 mm bakre rörelse .

Geometri? Välj ditt val

Specialiserad Kenevo SL-geometrisk justering Specialiserat Kenevo SL geometri diagramNär det gäller geometri har Kenevo SL alternativ i flera dagar. Från och med ett justerbart headset kan du välja mellan 62,5, 63,5 eller 64,5 ° rörvinklar. Lägg i två bottenfästehöjder som varierar med 6 mm och du får sex olika geometriinställningar för varje cykel. Eftersom det finns mycket att bearbeta där, har Specialized skapat en Geo Finder Tool vilket hjälper dig att ringa i den bästa inställningen.

Storleken i sig är baserad på Specialized ‘S-Sizing-system som eliminerar traditionella storleksnamn till förmån för S2-S5 för Kenevo SL. Resonemanget är att förare som är i samma höjd kan hitta sig mer bekväma i olika storlekar baserat på deras önskade räckvidd. Mindre S-storlekar erbjuder kortare räckvidd, medan större S-storlekar ger längre räckvidd för en rymligare eller mer stabil åktur.

Modeller och priser

Specialiserad Kenevo SL s-works Specialiserad Kenevo SL s-works komplett

Turbo Kenevo SL S-Works: $ 15.000

Nej, det är inte ett stavfel. överst på linjen kommer Kenevo SL att ge dig tillbaka hela 15 dollar. Men hej, det är mindre än $ 16525 Founder’s Edition Levo SL, eller hur? Denna typ av kontanter ger dig ett komplett Fox Factory-upphängningspaket, Roval Traverse SL-kolfiberstänger och -hjul, SRAM Eagle AXS trådlös drivlina och droppstolpe och ganska mycket toppänden allt annat.

Specialiserad Kenevo SL-expert komplett Specialiserad Kenevo SL-expert komplett

Turbo Kenevo SL Expert

För en lite mer rimligt $ 11.000, kan du hämta Kenevo SL Expert som faller till Fox Performance-nivåfjädring, legeringsstänger och hjul och en mekanisk SRAM X01-drivlinan för att släppa fyra grand från prislappen.

Specialiserad Kenevo SL ramuppsättning

S-Works Turbo Kenevo SL Frameset

Känner du för att bygga din egen elcykel från ramen och uppåt? Det är också ett alternativ, och det kan vara det föredragna alternativet om du redan har en hel byggsats eftersom priset är * bara * 8 500 $. Det inkluderar Fox Float X2 Factory bakre chock, Praxis Carbon M30 vev med SRAM X-Sync Eagle chainring och all nödvändig elektronik dock.

Efter deras senaste trend med otroliga lanseringsvideor erbjuder Specialized Monsters vs. Bikes. Njut av.

specialist.com



Source link

Lämna en kommentar

Mailadressen kommer inte att visas.