SR Suntour Auron trailgaffel får EQ luftfjäderuppgradering för mjukare, tystare squish

0 0


2021 SR Suntour Auron tar sin topp-of-the-line mountainbike trail gaffel och lägger till sitt Air EQ-system för att automatiskt balansera positiva och negativa luftkammare. I kombination med deras förseglade, mycket justerbara PCS-dämpande patroner säger de att det ger dig en smidig, spiralfjäderliknande känsla med gott om inställningsalternativ.

Den knepiga delen är hur de får det att fungera med valfri längd inom gaffelns 130 mm till 160 mm räckvidd, allt utan att ändra fjäderkurvan. Här är djupdykningen på tekniken …

Hur SR Suntours EQ luftfjäder fungerar

sr suntour auron eq luftfjäderintern med utskuren ritning av kolvhuvudet
Grön visar lika tryck när gaffeln är i vila, okomprimerad. Rött visar det positiva som är under tryck under kompression, medan den negativa kammaren trycksätter.

Utöver Air EQ-luftfjädern fortsätter Auron-gaffeln från 2020, så vi börjar med att förklara hur EQ fungerar och dess fördelar.

Med hjälp av en överföringsport på insidan av luftfjädern kan luft glida förbi kolven när den är helt utsträckt. Så när du pumpar upp gaffeln till önskat tryck fyller den båda kamrarna samtidigt. I grund och botten är EQ = Equalize. Du behöver inte cykla gaffeln för att trycka på den negativa kammaren. Kontrollera sedan och justera om det positiva.

SR Suntours Detta gör installationen mycket snabbare och enklare och hjälper dig att få rätt lufttryck varje gång. Det enda skälet att justera det är om du behöver lägga till eller ta bort sag.

diagram som visar delar av eq luftfjäder för auron mountainbike gaffel

Auron kan ställas in med 130, 140, 150 eller 160 mm körning. Men eftersom positionen för luftfjäderns huvudkolvtätning (A) måste förbli konstant i förhållande till stativets interna backventil, är det enda sättet att göra det att ändra stångens höjd (E).

De andra delarna på bilden ovan är den övre ut stötfångaren (B), huvudluftfjädertätningen (C) för att hålla hela luften inuti stativet, och locket (D) som går in i botten av stativet för att hålla den allt i.

Här blir det knepigt …

sr suntour auron eq luftfjäderintern med utskuren ritning av kolvhuvudet

Oavsett vilken reselängd du väljer förblir luftvolymen i båda kamrarna exakt densamma. Så om du skulle göra det endast ändra höjden på kolvstången (E), då skulle en lång 160 mm färdgaffel skicka kolvhuvudet (A) nästan hela vägen till toppen av kammaren. Detta skulle komprimera luften mycket och skapa en stor ramp på fjäderkurvan.

Men en kort 130 mm reseinställning skulle inte skjuta kolven så långt in i den positiva luftkammaren, så det kommer inte att rampa nästan lika mycket. Det betyder att det kommer att få en mycket mer linjär fjäderkurva. Så, vad är lösningen? Volymavstånd!

Fabriksinställningarna är för 7-9 volymavståndsstycken inuti den positiva kammaren, med 130 mm och 140 mm som båda får 9 och släpper sedan en när du går upp var 10 mm i färd. Gafflarna rymmer högst 10 distanselement, och du kan alltid dra ut några om du vill.

EQ-systemet debuterade på Durolux enduro gaffel med längre resa förra året, och den historien förklarar några av de tester de gjorde för att utforma EQ luftfjäder.

Auron RC2 PCS-spjäll

sr suntour auron rc2 st kompressionsdämpningskontroller ovanpå trail mountainbike gaffel

PCS är SR Suntours “Piston Compensator System” och är deras sätt att hantera en IFP för att hålla trycket på dämpvätskan inuti gaffeln. Där de flesta märken använder en högtrycksfylld kammargasfylld kammare använder SR Suntour en lätt spiralfjäder. Resultatet är att de kan köra lättare tätningar, så saker rör sig lättare för mindre stiction.

De introducerade den här designen på Durolux 2016 och du kan läsa ett djupt dyk på den tekniken direkt i den historien.

Den andra delen av deras dämpning är RC2-patronen, vilket innebär externa justeringsknappar för dämpning av rebound (endast låg hastighet) och kompression (hög och låg hastighet). De säger att RC2-spjället faktiskt överträffar R2C2: s rebound-krets, delvis för att det måste göra mindre, och deras pro ryttare föredrog det. Så för nordamerikanska kunder ändå är RC2 det enda tillgängliga alternativet … vilket är lättare, enklare och också billigare.

Vilket tar oss till priset.

matt grå auron fjädring gaffel för trail mountainbikes

Redo?

SR Suntours konstruktioner innebär att du enkelt kan släppa i en ny dämpningskassett om något går fel (vilket är osannolikt). Och luftfjäderbyten är också ganska enkla. De vill att du ska kunna arbeta på din gaffel medan du fortfarande erbjuder en helt avancerad, högteknologisk gaffel.

Och de vill att det ska vara överkomligt. 2021 Auron 35 EQ RC2 Boost gaffel säljs för bara $ 679,95, men från och med detta inlägg är det till salu för $ 579,95 i Nordamerika. Länken längst ner är till den amerikanska portalen för den affären.

Auron finns i / med:

  • 27,5 ″ och 29 ″ hjulstorlekar
  • 44 mm och 51 mm förskjutningar (44 endast för 27,5)
  • 130-160mm färd
  • eMTB-klassad
  • Integrerad skärm
  • 35mm A7000-stolpar
  • 15QLC2TI titan QR genom axel
  • Passar moderna fälg / däckstorlekar

glans svart 2021 auron fjädring gaffel för trail mountainbikes

Nu tillgänglig för förbeställning, de ska skickas snart. Finns i blank svart och mattgrå med endast 15 × 110 axelavstånd. Vi har en in för granskning och kommer att testa in på försommaren … håll dig uppdaterad.

SRsuntour.us



Source link

Lämna en kommentar

Mailadressen kommer inte att visas.