SRAM & Autodesk generativ designhantverk prototyp ti vevar

0 0


SRAM börjar skörda riktiga, användbara vevset prototyper från deras utvecklingspartnerskap med Autodesk via deras Generative Design Field Lab i Chicago.

När och i vilken utsträckning vi ser att en helt omförd SRAM-vevsats kommer på marknaden baserat på denna Ai-designprocess är fortfarande uppe i luften. Men det går inte att ignorera att SRAM har lagt mycket arbete i den här nya designmetoden, och de har testat flera iterationer av mountainbike-vevar designade av maskiner, ute på riktiga spår …

SRAM + Autodesk Ai generativ design prototyp MTB vevar

Med hjälp av Autodesk generativa design kunde SRAM börja från ett tomt skiffer och låta artificiell intelligens diktera den optimala formen för prototypens vevsats baserat på de aktiva krafterna i en vevsats och olika automatiserade tillverkningsprocesser.
SRAM Autodesk Ai generativ designprototyp MTB-vevar, maskininlärning av artificiell intelligensutveckling, 3D-modell i Fusion 360

Hittills verkar det som att SRAM har använt den automatiserade designprocessen för att utveckla både CNC-bearbetade legeringar och additivtillverkade 3D-tryckta sintrade titanium vevsats prototyper. Båda varianterna gör det möjligt för Autodesk generativa designprogramvara att fatta beslut baserat på den specifika tillverkningstekniken, och båda resulterar i väsentligt olika designlösningar för samma problem.

SRAM Autodesk Ai generativ design prototyp MTB vevar, maskininlärning av artificiell intelligens utveckling, design till proto

SRAMs designtekniker har samarbetat med Autodesk Generative Design sedan åtminstone i början av 2019, eftersom de har arbetat för att utveckla en ny strategi för produktdesign och optimering i snabbare takt.

Nu har de också fått uppmärksamhet från tillverkningsnördarna på Forbes.

SRAM Autodesk Ai generativ designprototyp MTB-vevar, maskininlärning av artificiell intelligensutveckling, Autodesk Generative Design Field Lab, Chicago Madura (till höger) vid Autodesk Generative Design Field Lab, Chicago, IL

Om jag tänker på de verktyg som jag har använt under mina 18 år som designer direktör på SRAM har inte mycket förändrats”, Säger Dhiraj Madura, global chef för industridesign på SRAM. “Vi gör en hel del iteration när vi designar delar, men ibland går det inte så fort under den tidscykel som vi har … När våra produkter blir mer komplicerade måste vi titta på nya metoder och nya verktyg.

SRAM Autodesk Ai generativ design prototyp MTB vevar, maskininlärning konstgjord intelligens utveckling, Zipp stam prototyp

Det har inte bara varit vev heller, Autodesk delade den här bilden av Madura som hade en liknande generativ designstamprototyp för ett par år sedan också.

Vevprototypprojektet verkar ha startat först i början av 2020, med SRAM & Autodesk-team som samarbetar på distans tack vare den molnbaserade karaktären hos Autodesk’s Fusion 360-modelleringsprogramvara.

Verklig spårtestning

SRAM Autodesk Ai generativ design prototyp MTB vevar, maskininlärning av artificiell intelligens, verklig världstestning

Medan filmerna i den 2 1/2 minuts videon ovan är medvetet korta med fina detaljer, är det tydligt att SRAM har lagt flera versioner av dessa AI-designade prototyper genom sina steg.

SRAM Autodesk Ai generativ design prototyp MTB vevar, maskininlärning av artificiell intelligens, verklig världstestning

Och testkörarna verkar inte heller ta det lugnt, de verkar spendera tid på att köra singletrack och ett antal tekniska funktioner i bikepark-stil.

SRAM Autodesk Ai generativ design prototyp MTB vevar, maskininlärning av artificiell intelligens utveckling, CNC-bearbetade vevar

Intressant nog ser en av de generativt utformade, CNC-bearbetade SRAM-vevprototyperna lite ut som de konventionellt designade Ignite Catalyst-vevarna vi upptäckte i början av mars (som du redan kan köpa nu).

Generativ designprocess till verklig produktion …

SRAM Autodesk Ai generativ designprototyp MTB-vevar, maskininlärning av artificiell intelligensutveckling, 3D-modell i Fusion 360

Arbetar i den molnbaserade Fusion 360-plattformen och SRAM-ingenjörer börjar med begränsningar som deras standard direktmonterade kedjedrivningsgränssnitt och DUB-bottenfäst i ena änden och pedalspindel i andra änden.

Designkrafterna beräknas in och ut kommer en SRAM + Autodesk prototyp vevarmdesign som kan urholka onödigt material och lämnar ett galler av Alien organiska utseende stag som jämnt bär belastningar och upprätthåller styvhet från pedal till drivlina.

SRAM Autodesk Ai generativ design prototyp MTB vevar, maskininlärning artificiell intelligens, additiv tillverkning sintrad metall

Den 3D-tryckta titanprototypen utnyttjar selektiv lasersintrad tillsatssteknik. De fokuserade lasrarna kompakterar faktiskt och härdar titanpulver till en solid struktur, en liten eldig spräng i taget, och värmer upp den strax under den punkt där materialet skulle flytas. Ett litet lager åt gången, som börjar med den radiella stödstrukturen (vänster, ovanför), processen byggs upp tills du har den färdiga vevarmstrukturen (precis ovanför).

Det gjorde det möjligt för SRAM att producera 9 kompletta vevarmar i en 3D-tryckt sats, som sedan tar bort den stödjande inre strukturen, och både pedalgränssnittet och BB / kedjegränssnittet CNC-bearbetas i nästa.

SRAM Autodesk Ai generativ designprototyp MTB-vevar, maskininlärning av artificiell intelligensutveckling, framtida vev

SRAM berättade för Forbes att dessa Autodesk-generativa designprototyper inte nödvändigtvis är avsedda att bli en konsumentklar bergsvävuppsättning, så mycket som de handlar om att hjälpa ingenjörsteamet att förstå hur de ska utveckla sina nästa generations mönster. Men jag tror att jag talar för många cyklister som skulle älska att se en vild vevsats som blir tillgänglig.

Vi har nått ut till SRAM för tankar om eller när vi kan hoppas att främmande vevar som dessa kan komma på marknaden, men de har inte kommenterat officiellt än.

Autodesk.com & SRAM.com

Generativ design och 3D-tryckt ti någon annanstans …

Tycker allt detta låter bekant? Vi kom ihop med Autodesk som samarbetar med Decathlon för att utforska 3D-tryckta aluminiumcykelramar baserat på generativ design i slutet av 2020. Vi har också sett massor av fantastiska 3D-tryckta titangods under de senaste åren, från de lättaste klippfria pedalerna till ett rymdskepp GPS-fäste till aerobars till massor av ti ramdetaljer …



Source link

Lämna en kommentar

Mailadressen kommer inte att visas.