Ställa prioriteringar och nå pallplatser med multisportidrottsman Jessica Kuepfer

0 2


Det är tufft nog för att lyckas i en sport. Men Jessica Kuepfer tar saker längre och uppnår pallplatser i flera discipliner för cykling och löpning. Bäst av allt, hon fortsätter att ha kul på vägen, tack vare ett hälsosamt perspektiv och tankeväckande prioritering.


Dela din framgångshistoria och berätta hur TrainerRoad hjälpte dig att nå dina mål.


Om dagen jobbar Ontario, Kanadas Jessica Kuepfer, ett krävande jobb som kommunikationsdirektör för en stor nationell återförsäljare. Men på sin fritid finns den här TrainerRoad-idrottaren på podier vid stora duatlon, triathlon, tidsförsök, kriterier, maraton och äventyrslopp i flera sportar.

Överraskande nog var Jessica inte alltid en engagerad idrottsman. Hon hittade sin väg till cykling genom löpning och triatlon, och de olika möjligheterna att tävla och tävla i olika discipliner vann henne gradvis och blev en viktig del av hennes liv.

”Att vara atletisk är en livsstil jag har valt”, säger hon och sedan hennes ödmjuka början 2015 har valet möjliggjorts av smart planering och konsekvent träning.

Balansera prioriteringar

Med ett så krävande arbetsschema och ambitiösa tävlingsmål kräver Jessicas framgång att hon balanserar konkurrerande prioriteringar. I detta avseende gör långa arbetstimmar som ändras från vecka till vecka en konsekvent träning efter arbetet omöjlig, så Jessica slutför alla sina viktiga träningspass på morgonen.

“Jag kan inte stressa tillräckligt med morgonträning”, säger hon. ”Om jag har en kvällsträning är det ett spel hur bra jag ska utföra. Jag står upp tidigt och tar mitt A-spel till mina träningspass, eftersom det ger mig energi för dagen. ”

För Jessica möjliggörs detta genom snabb planering. Varje söndag granskar hon sin kommande veckas arbetsschema och personliga skyldigheter. Hon granskar också sin träningsplan för att identifiera de viktigaste och mest produktiva träningen, som hon utser som prioriteringar. Detta hjälper henne att bestämma vilka träningspass som säkert kan hoppas över eller förkortas om verkliga livet ingriper, och vilka träningspass som är värda att omplanera eller planera. Detta håller Jessica mer konsekvent på lång sikt än vad hon skulle vara genom att hålla sig till orealistiska förväntningar och riskera utbrändhet.

Prioriteringsavhämtningar:

  • Bygg träningstid i ditt schema i förväg som alla andra åtaganden.
  • Om möjligt, träna vid den tidpunkt varje dag när du är mest energisk och fri från distraktioner.
  • Identifiera de mest produktiva träningen varje vecka och gör det till en punkt att slutföra dem. Om du behöver hoppa över träning, hoppa över uthållighets- eller återhämtningsturer (men kortslut inte återhämtningen!)

Prioritera flera discipliner

Jessicas träning kompliceras ytterligare av hennes fokus på flera sporter, alla med dramatiskt olika träningskrav. Precis som hennes balans mellan arbete och privatliv övervinner Jessica denna utmaning med tankeväckande planering.

Mångsidig utbildning

Varje säsong börjar med Sweet Spot Base (låg volym) oavsett hennes målhändelser. Sedan leder hon till tidiga säsongsvägar, och Jessica går in i Short Power Build. Denna kombination är ett effektivt sätt att utveckla mångsidig kondition.

“Bas- och byggfaserna är ryggraden i all min träning”, säger Jessica. “Om jag kan slutföra dessa kan jag framgångsrikt tävla i alla typer av cykeltävlingar.”

Efter sina schemalagda väglopp identifierar Jessica sina nästa mål, vanligtvis antingen kriterier eller triatlon. Hon väljer sitt nästa träningsblock baserat på dessa händelser. Slutligen avslutar hon året med några löpande evenemang och en tillfällig äventyrslopp. Det här skiftande tillvägagångssättet kan låta svårt att upprätthålla, men hennes flitiga schemaläggning och preferens för träningsplaner med låg volym gör det möjligt.

Återhämtning och egenvård

Slutstycket till en sådan utmanande säsong är återhämtning. Jessica tar en riktig lågsäsong varje år för att återhämta sig och fyller den här tiden med massor av stretch- och mobilitetsarbete. Hon genomgår också ett årligt blodprov under denna tid för att kontrollera eventuella brister eller varningssignaler. Genom att låta sig återhämta sig kan hon gå in i varje ny säsong motiverad och redo att uppträda, och undvika risken för utbrändhet som ofta är förknippad med upptagen högkonkurrens.

Imponerande talar resultaten av detta tillvägagångssätt för sig själva. Jessica har tävlat vid världsmästerskap för duatlon, triathlon och äventyrslopp. Hon har landat på pallen för sin åldersgrupp vid hennes provinsiella mästerskap i Time Trial, liksom vid varje Ironman-tävling hon deltog i – inklusive hennes första fullängdslopp.

Utbildningsavhämtningar:

  • Sweet Spot Base utvecklar fitness som är användbar för nästan alla händelser. Många byggplaner är lika mångsidiga.
  • Planera om möjligt din säsong i förväg, även i allmänhet. Detta kan hjälpa dig att planera den mest lämpliga utbildningen under hela året.
  • Ju hårdare din säsong, desto viktigare är din lågsäsong. Ta några veckor varje höst för att fokusera på stretching och egenvård.

Vilans kraft

Även med en så noggrann plan kommer Jessicas arbete och träning oundvikligen att komma i konflikt då och då, och hon har lärt sig att hon i det här fallet inte kan byta vila. Sov, tror hon, är mer värdefullt än att träna under tider med hög stress. Det är också en viktig del av att återhämta sig under tunga träningsblock och ger stor utdelning på tävlingsdagen.

“Sömn är en annan spak jag kan dra för att lyckas”, förklarar hon.

För detta ändamål, medan Jessica anser sig vara dålig att slappna av, vägrar hon att kompromissa med sin återhämtning. Hon får 8-10 timmars sömn per natt och planerar en skärmfri natt i veckan för något avkopplande, som yoga, läsning eller meditation. Detta tillvägagångssätt lönar sig, även om det ibland innebär att träna mindre totalt sett.

“Jag cyklar mycket bättre när jag är lite underutbildad och frisk, än vad jag gör när jag är övertränad från att tvinga mig att prestera.”

Jessica Kuepfer

Upprätthålla perspektiv

Jessicas breda fokus upprätthålls av en exceptionell självmedvetenhet och en realistisk uppskattning av varför hon tävlar. Hon går in i varje lopp med en önskan att vara den bästa hon kan vara och målet att avsluta på pallen. Ändå är hon mycket medveten om sina egna begränsningar och förstår att många av hennes konkurrenter har mer tid att träna och färre externa källor till stress.

“Jag uppnår den högsta nivån av vad jag kan med de livsrealiteter jag har på plats.” Hon förklarar. ”Varje dag når jag lite längre, men jag har nåd för mig själv om jag blir slagen av någon som tjänade det rättvist och fyrkantigt. Mitt ansvar är att vara det absolut bästa jag kan vara och att alltid jaga de förbättringar som kan göra mig bättre. TrainerRoad har alltid varit ett av verktygen som ligger till grund för att uppnå det för mig. ”

Ett fokus på kul

Med detta perspektiv är det ingen överraskning att hjärtat i Jessicas tävlingsstrategi är roligt. Oavsett vilken disciplin hon tävlar i, ser hon racing som ett tillfälle att njuta av upplevelsen och fira alla de timmar av hårt arbete som krävs för att komma dit.

I år har Jessica Kuepfer karaktäristiskt ambitiösa mål. Med de flesta av förra årets tävlingar avbrutna, hoppas hon 2021 att tävla i två Ironmans i full längd, en halvlängd triathlon och några Spartan Races, förutom att försöka en maraton under tre timmar. Hittills ser det bra ut – Jessicas utbildning har varit konsekvent, hennes FTP är uppe och hennes inställning är hållbar och smart. Allt som återstår är att ha kul.


Varför idrottare runt om i världen använder TrainerRoad för att bli snabbare

Över 9 000 recensioner i App Store. Ett genomsnitt av 4,9 stjärnor. Högsta betyg för någon cykelträningsapp. Över 16 miljoner pass genomförda och räknar. 100 olika träningsplaner och över 2000 olika träningspass som används för att automatiskt skapa en anpassad plan för dina mål och erfarenheter. Allt för att vi fokuserar på en sak: att hjälpa dig att bli snabbare.

Vill du ha ännu mer bevis? Kolla in över 1700 berättelser och FTP-förbättringar för hur TrainerRoad har hjälpt idrottare att bli snabbare och utforska allt vi har för att göra dig till en snabbare cyklist på TrainerRoad.com.

Kolla in TrainerRoad





Source link

Lämna en kommentar

Mailadressen kommer inte att visas.