Titici Vento lätt, anpassad italiensk kolfibercykel går aero

0 0


Titicis redan lätta klättrars vägcykel får lite ny aero-integration i den nya 60-årsjubileet Vento, vilket ger en anpassad italiensk kolfibercykel som är snabb både upp och ner för berget. Den måttbestämda Titici Vento kombinerar klassiska runda rörformer med sin unika vibrationsätande PAT-ultraplatta topprör och får nu en helt ny Titici-tillverkad bar + stamkombination för att komplettera den snygga, helt integrerade cockpiten uppstart.

Titici Vento anpassat kol, Flexy klättrars vägcykel

2021 Titici Vento lätt terrängcykel, helanpassad helintegrerad lättvikts aerodynamisk PAT Flexy klättrare cykel, studiofoto av Pietro Bianchi, komplett
c. Titici, studiofoton av Pietro Bianchi, rittfoton av Mattia Ragni,

Ett intressant drag för Titici när de firar sitt 60-årsjubileum, den nya Vento-vägcykeln får ett mycket enklare namn och tappar deras långvariga och sinnesböjande bokstäver och nummerbeteckning. F för Flexy är borta, men den platta böjningsröret är tack och lov fortfarande kvar. Även om Vento (Italienska för vind) föreslår mer aero-optimering utöver den här cykelns något tappade sittplatser och växlar till helt dold, helt intern kabeldragning.

Titici Vento anpassad lättviktscykel aero-cykel, foto av Mattia Ragni, fallande

Vento är dock tänkt att vara en mångsidig allround, en lätt klättringscykel som ger subtila aero-tweaks anpassade från deras dedikerade aero-vägcykel och behåller uthållighetskomfort hela dagen.

Nytt Titici Aero-handtag i ett stycke kol-cockpit / bar + stamkombination

Titici Vento anpassad lättviktscykel aero-cykel, foto av Mattia Ragni, styr

Med helt integrerad, intern kabeldragning som är en kärnfunktion i den nya Vento, debuterar Titici också sin första kolstycke i ett stycke, som de säger har utvecklats internt med ett öga på ergonomi. De har inte delat ännu vilka storlekar som kommer att finnas tillgängliga, men den aerodynamiskt formade baren har några intressanta knep och lägger till 500 € till ramuppsättningens prislapp som ett extra alternativ.

Titici Vento anpassad lättviktsflygcykel, foto av Mattia Ragni, bardetalj

Stången får en halvöppen port under stammen som ska underlätta kabeldragningen och ett integrerat styrutrymme som ger en smidig kabelböjning i headsetet (mekanisk och elektronisk växlingskompatibel). Cockpiten använder motsatta legeringsinsatser för att klämma fast styren, inkluderar direktmonterade bossar under stammen för att montera en GPS framifrån och övergår smidigt till vad som kanske ser ut som det raksidiga FSA ACR-integrerade headset-systemet (eller Deda DCR eller något liknande) .)

2021 Titici Vento lätt aero-cykel, helanpassad helintegrerad lättvikts aerodynamisk PAT Flexy klättrare terrängcykel, studiofoto av Pietro Bianchi, detaljer

Integrerad kolfiberväg – Tekniska detaljer

Titici Vento anpassad lättviktscykel aero-cykel, foto av Mattia Ragni, stående

Den mest märkbara höjdpunkten för varje Titici är den signatur 8 mm tunna PAT (Plate Absorber Tech) topprör, som lovar att absorbera 18% mer vibrationer än konventionella runda rör. Den resulterande breda formen lovar också extra sidstyvhet.

Nya Vento växlar nu till ett fullt 1,5 ″ internt headset för den avsmalnande styrgolvet i full kol, för att passa alla växlings- och bromsledningar i huvudröret

2021 Titici Vento lätt terrängcykel, helanpassad helintegrerad lättvikts aerodynamisk PAT Flexy klättrare terrängcykel, studiofoto av Pietro Bianchi, detaljer

Den skivbromsfria cykeln är utformad runt 28 mm vägdäck, med lite extra spelrum som också borde passa 30-talet. Ramuppsättningen har 12 mm genomaxlar, plattmonterade bromsar, en utbytbar spärrhängare, en låsbar framväxelflik (valfritt), en pressfit-bottenfäste, en konventionell extern klämma på stolpen och naturligtvis full intern routing.

2021 Titici Vento lätt aero-cykel, helanpassad helintegrerad lättvikts aerodynamisk PAT Flexy klättrare terrängcykel, studiofoto av Pietro Bianchi, detaljer

Titici använder en superlätt kolproduktionsteknik från rör till rör som kallas Progressive Bandage Workmanship (PBW) där de uppenbarligen lager mer och mer fibrer för att lägga till ökad styrka och styvhet baserat på individuell ryttarvikt och körstil. Med detta sagt, baserat på Titicis beskrivning av den nya Vento som klättrare, förväntar vi oss att den blir märkbart lättare än deras 900g F-RI02 aero-cykel.

Titici Vento – Priser och alternativ

Titici Vento anpassad lättviktsflygcykel, foto av Mattia Ragni, hörn

Ytterligare detaljer om den nya Titici Vento ”klättrars vägcykel” är förvånansvärt begränsad för en ramuppsättning som säljs för 4790 €. Men det kan oftast kritas upp till det faktum att detta är en helt anpassad kolfibercykel tillverkad en i taget för hand i Italien. Geometri är skräddarsydd och anpassningsbar. Och färg och grafik är också helt anpassade.

2021 Titici Vento lätt terrängcykel, helanpassad helintegrerad lättvikts aerodynamisk PAT Flexy klättrare cykel, studiofoto av Pietro Bianchi, vinklad

Denna ljusa cykel är krom- och Sessanta Green Anniversary Edition, avsedd att minnas 60-talet när företaget grundades i Castelnuovo di Asola, Italien av Alberto Pedrazzani 1961.

Titici Vento anpassad lättviktscykel aero-vägcykel, foto av Mattia Ragni, klättra

Cyklar byggs för hand en i taget och levereras direkt till dig eller via lokala deltagande cykelbutiker. Nå ut direkt till Titici för att prata om oändliga alternativ och kompletta cykelbyggnader.

Titici.com



Source link

Lämna en kommentar

Mailadressen kommer inte att visas.