Turner går allt Ti? Nitrous Titanium hardtail lägger till ytterligare en metallcykel i sortimentet

0 0


Turner Bikes är förmodligen mest kända för sina fulla upphängningsramar. Ursprungligen tillverkad av aluminium, som så småningom gav plats för kolfiber när industrin utvecklades. Men nyligen verkar det som om det har varit allt Ti hela tiden.

Turner Nitrous titanium hardtail ramhuvudrör Turner Nitrous titanium hardtail ram sätesrör

Senast introducerade Turner sina ARTi, eller All Road Titanium, som var förutom Cyclosys Ti. Med mager däck täckt verkar det som om all grusridning för att utveckla dessa cyklar gjorde att DT längtar efter en mer kapabel titanstål – den nya Nitrous. Om det namnet låter bekant beror det på att det tidigare användes för en annan Turner-modell. Tillbaka i Turners rocker-länkdagar, och före dw-link, var Nitrous en fullfjädrad, kort resa mountainbike fokuserad på XC-racing.

Medan den fortfarande är utformad för XC-ridning, och förmodligen lite XC-racing, är Nitrous Ti byggd för att vara mer kapabel än en gruscykel, men lättare och smidigare än en fullfjädrad rigg.

Med ett vackert skulpterat anpassat rör i titan kan ramen vara en klassisk hardtail, men den är full av modern teknik.

Turner Nitrous Titanium Hardtail-ram T47 BB

Det inkluderar saker som ett T47 x 73 bottenfäste beläget under ett utsvängt sitsrör och nedrör för förbättrad kraftöverföring. Därifrån flyter de skräddarsydda avsmalnande kedjestängerna tillbaka till ett utfall på 12 x 148 med en bult på axeln.

Turner Nitrous titanium hardtailram plattmonterade bromsar

På baksidan hittar du också en plattmonterad bromsok – något vi har spekulerade att vi skulle se mer av.

Turner Nitrous titanium hardtail ram vevparti

Ramen är naturligtvis droppstolpe kompatibel för en 30.9, med kabeln som går ut ur röret och åter går in i sätesröret under flaskburens fäste. Nitrous antyder att den används för uthållighetsepos, och innehåller två vanliga flaskburfästen inuti den främre triangeln, ett trepackfäste på botten av underröret och topprörsfästen för en väska eller tillbehör uppe också.

Turner Nitrous titan hardtail ram geometri

Geometrin sägs vara modern, men inte för modern. Det inkluderar en längre räckvidd som ska användas med kortare stammar och bredare stänger, en slank rörvinkel på 66,8 ° och storleksspecifika kedjestänger. Även i de minsta storlekarna kommer 420mm-stagarna fortfarande att rensas upp till 29 x 2,6 .5 eller 27,5 x 2,8 ″ däck.

Turner Nitrous titanium hardtail ram komplett cykel

Listad som avsedd för en 120-140 mm resegaffel med antingen 29 ″ eller 27,5+ däck, kommer den kompletta byggnaden att inkludera en 120 mm resegaffel SID Ultimate Race Day med 44 mm offset och 29 x 2,4 ″ Maxxis Rekon WT-däck. Sammantaget verkar byggsatsen ganska uppringd för priset, inklusive en SRAM Eagle X0 1 × 12 drivlina, Stan’s ARCH CB7 kolfälgar med DT Swiss 350 nav och OneUp cockpit inklusive deras dropper. Allt detta på en titanram för mindre än fem grand. Tja, före skatt ändå med den kompletta cykeln till 4 995 dollar. Det finns också ett ram + gaffelalternativ för $ 2 795 (som antagligen innehåller samma SID-gaffel som nämnts ovan, även om det inte verkar vara listat.).

Nyligen uppdaterade Turner sin webbplats som är anmärkningsvärd för vad som saknas lika mycket som vad som finns där. För närvarande är de enda cyklarna som listas på webbplatsen de tre titanalternativen. Betyder det att Turner är klar med full fjädring (även om byggsatser och delar fortfarande är listade för försäljning)? Eller bara uppdatera webbplatsen med ny info? Vi har nått ut till Turner för att ta reda på det och kommer att uppdatera när vi hör tillbaka.

turnerbikes.com



Source link

Lämna en kommentar

Mailadressen kommer inte att visas.