Vad tycker du om när du svänger? Uppmärksamhetsplats för golf

0 0


golftips
Skaffa vår gratis e-bok

Anmäl dig till nyhetsbrevet och få vår kostnadsfria 30-sidiga e-bok om kursstrategi!

plats för uppmärksamhet golf

När de flesta golfare introduceras till spelet handlar det om deras golfsving. Håll huvudet stilla, ta händerna här på baksvingen, glöm inte att rotera! Vi är programmerade för att medvetet tänka på vad våra kroppar gör hela tiden. Det slutar inte heller. Oavsett vilken nivå av spelare, den dominerande formen av instruktionsinnehåll fokuserar på golfsvingens rörelse.

Vi antar kollektivt (och lärs ut) att vi bör tänka på dessa saker före, under och efter att vi svänger. Ofta resulterar detta i att golfare spelar “golfsving” och inte själva spelet.

Men tänk om det fanns mer produktiva tankar som inte hade något att göra med golfsvinget? I den här artikeln (och medföljande podcast) vill jag göra dig medveten om ett koncept som heter Uppmärksamhetsplats. Det är ett unikt, kraftfullt koncept som kan hjälpa nästan vilken golfare som helst att förbättra sin bollslag.

Även om vi inte helt kan kontrollera våra tankar på golfbanan, uppmuntrar jag dig att prova några av dessa koncept. Jag tror att de kommer att göra en verklig skillnad.

The Three Loci

Generellt sett finns det tre olika uppmärksamhetsplatser när det gäller golf (eller nästan alla andra sporter):

  • Internt fokus: Koncentrera dig om själva rörelsen, din faktiska golfsving. Till exempel vad dina armar eller handleder gör under gungan.
  • Externt fokus: Tänker utanför din kropp. Detta kan koncentrera sig på att slå en viss del av klubborna, borsta ett grässtrå framför bollen eller föreställa sig en viss bana eller skottform.
  • Neutral fokus: Inte relaterat till skottets rörelse eller process. Ett enkelt exempel är att fokusera på andning. En annan kan surra en sång.

Dessa kan brytas ner ytterligare, särskilt externa fokuser, men det är bäst att tänka på dem i dessa tre hinkar för enkelhets skull.

Vår podcast

Innan jag går igenom fördelarna och potentiella nedgångar för varje kategori, uppmuntrar jag dig att lyssna på vårt fullständiga podcast-avsnitt om detta ämne. Min medvärd för Sweet Spot, Adam Young, har gjort massor av undersökningar om Locus of Attention och delar många av sina insikter från sin bok Övningshandboken. Du kan lyssna här.

Det finns många nyanser, och medan jag målar några breda streck i det här inlägget, tror jag att du kommer bäst att tjäna om du lyssnar på hela avsnittet (ja, det är en stark kontakt för vår växande show).

Internt fokus – standard

Även om denna ritning har blivit satirisk, finns det mycket sanning i det:

uppmärksamhet

För det mesta spelar golfare spelet och tänker på alla de inre rörelserna i golfsvinget. Medan interna tankar kan vara produktiva och passar vissa spelare bättre, kan de begränsa många spelare från att nå sin potential.

Om du till exempel spelade fångst med en vän – skulle du tänka på vad din arm och handled måste göra för att kasta bollen ordentligt till målet? Antagligen inte. Om du tänkte på dessa saker skulle du troligen kämpa för att slutföra uppgiften och missa ditt betyg.

Vi är vanligtvis inte besatta av form och mekanik i andra sporter som vi gör i golf. Så varför skulle golf vara annorlunda?

Jag tror att om golfare börjar flytta från inre svängtankar, särskilt på golfbanan, och börjar flytta uppmärksamheten någon annanstans, kommer de att frigöra sina kroppar för att utföra idrottsligt. De flesta spelare kan slå de slags skott de vill; ibland måste de komma ur sitt sätt!

Ett av de största exemplen jag kan komma på kommer från Dave Stocktons bok, Omedvetet sätta. Han ger en anekdot om någon som kör bil på motorvägen. När du kör, tänker du inte på var dina händer är på ratten eller hur hårt du måste trycka på gaspedalen. Men om du plötsligt ser en polisbil i backspegeln, kommer din kropp troligen att spännas upp och du kommer att börja tänka på vad dina händer, armar och ben gör. Istället för att köra bilen styr du bilen.

Stockton tyckte att de flesta golfare sätter som om de har en polisbil i sin backspegel. Jag tar hans exempel ännu längre; Jag tror att de flesta golfare svänger också så!

Det är därför ett externt fokus på golfbanan kan vara så bra för många golfare. Det kan ta dig ur “svängfängelse”, där du ständigt funderar på vad din kropp gör och går mer mot att skapa det resultat du vill ha.

Kraften i yttre tankar

Många golfare kan få genombrott i sina spel när de börjar flytta fokus utanför kroppen och mer på en uppgift. Jag har sett kraften i mitt eget spel, och många av Adam Youngs läror är inriktade på golfare som utför externa uppgifter.

Även om det finns många former av externa fokus, har jag skrivit om flera övningsmetoder på den här webbplatsen som är externa. I min artikel om hur du övar motsatsen till dina fel ger jag några exempel:

  • Om du slår det för nära klubbens häl, försök medvetet att slå tån (mäta med fotspray)
  • Kämpar du med en otäck skiva? Försök att slå den största tänkbara kroken
  • Slår du dina järnskott “fett?” Försök medvetet att slå marken flera centimeter framför bollen under träning

Om du märker, säger ingen av dessa att du ska rotera axeln utåt mer eller säga att du ska få händerna högre i baksvingen. Det beror på att jag verkligen tror att om du självorganiserar dig kring en uppgift som att försöka slå tån på ditt clubface, din kropp kommer att börja göra de nödvändiga rörelserna utan att behöva tänka på dem medvetet. Enligt min mening är det här du vill komma till med ditt spel, särskilt på golfbanan.

När jag spelar mitt bästa golf är jag inte orolig för vad mina armar, ben och händer gör under min gunga. Jag är enbart fokuserad på att slå gräset framför bollen med mina strykjärn. Eller kanske tänker jag spela en blekning med min förare som ett sätt att motverka en överdriven krok som jag kämpar den dagen.

Det är inte att säga att golfare inte kan lyckas med interna svängtankar på banan. Det finns gott om exempel på det som fungerar. Interna tankar har sin tid och plats – kanske när man gör en gungbyte eller på räckvidden. Men om jag var tvungen att satsa, Jag skulle säga att fler golfare kämpar på grund av interna tankar än att få hjälp av dem.

Jag föredrar att spelare låser upp sin inre idrottsman genom att flytta sin uppmärksamhet bort från gungan (så svårt som det är att göra).

Neutrala svängtankar

Det finns en tredje kategori av fokus som inte ens involverar golf alls. Det här är neutrala tankar som att surra en sångs rytm eller fokusera på djup andning i tider av stress.

Många idrottare hänvisar till dessa tankar som “i zonen.” I mitt eget spel har jag haft mycket framgång i turneringar som surrar låtar för mig själv (ibland låtar som mina barn lyssnar på), eller när jag känner mycket tryck kommer jag medvetet att sakta ner kroppen och fokusera på att sakta ner min andedräkt i ett nästan meditativt tillstånd.

Neutrala tankar är inte för alla golfare. Sammantaget passar de nog bättre för mer skickliga spelare. Att tänka på något helt annat än golf kan hjälpa vissa spelare att komma ur sitt eget sätt och låta deras kropp göra vad den vet hur man gör. Hur som helst kan de vara lika slagkraftiga som ett externt fokus för en nybörjare eller mellanliggande spelare.

Experimentera på egen hand

Nu när du (förhoppningsvis) vet att det finns olika saker du kan tänka på annat än din kropps rörelse, är det dags att experimentera. Eftersom alla våra hjärnor fungerar annorlunda är det bäst att experimentera med vilka typer av tankar som kan hjälpa dig att få bättre resultat.

Jag tror att i stort sett kommer de flesta av er att se stegvis framgång från interna till externa tankar. Och för er som är lite mer erfarna i spelet kan neutrala tankar hjälpa lika mycket.

Jag ger en sista kontakt för att lyssna på vår fullständiga podcast Uppmärksamhetsplats här. Sweet Spot har snabbt blivit en av de mest populära golfspelarna, med tusentals golfare som stämmer in runt om i världen varje vecka. Du kan kolla in vår hela biblioteket med avsnitt här eller sök efter oss på någon populär podcastplattform.



Source link

Lämna en kommentar

Mailadressen kommer inte att visas.