Vittoria Air-Liner Road fungerar även som pärlås och skumfodral om du får en lägenhet

0 0


Vittoria erbjuder redan luftfartyg för mountainbikes och gruscyklar, så det är bara vettigt att vägcyklar skulle vara nästa, eller hur? Vänta. Är det inte meningen med de flesta däckskydd att köra lägre tryck samtidigt som fälgen och däcket skyddas från annars skadliga stötar? Om du inte krossar gropar med lågt tryck på din vägcykel behöver du förmodligen inte samma skyddsnivå på en vägcykel.

Därför fungerar Vittorias Air-Liner Road lite annorlunda …

Precis som deras andra Air-Liners är Air-Liner Road ett grönt skuminsats som du glider in i däckkaviteten. Men likheterna slutar där. Enligt Vittorias marknadsdirektör och SVP för produktutveckling, Ken Avery, använder Air-Liner Road en annan typ av skum. Medan de andra fodrarna använder EVA-skum som du hittar i en löparsko, är skummet för Air-Liner Road mindre tätt och har fler luftrum i själva skummet.

Detta får det att ha ett märkligt drag – det krymper när du luftar upp däcket till vägtryck. I stället för att fungera som ett fälgskydd för stora stötar, är det i det här fallet särskilt utformat för att kollapsa under högt tryck och trycka mot däckkulan inuti fälgen. Det fungerar effektivt som ett pärlås, vilket förhindrar burping från slanglösa vägdäck under sväng i sväng eller andra förhållanden.

Och vad händer om du får en lägenhet? Tja, så snart trycket inuti däcket släpps ut expanderar skummet förmodligen tillbaka till sin ursprungliga form och fyller däcket (nu platt). Vittoria hävdar att detta gör att du kan använda Air-Liner som ett platt-däckfoder.

Det betyder att om du faktiskt får en platt som däcktätningsmedlet inte tätar, behöver du kanske inte göra någonting – bara åka hem på det lätta däcket. Nu påpekar Vittoria att detta är för “tillfällig körning med låg hastighet för att få dig hem.” Specifikt rekommenderar de högst 50 km vid hastigheter lägre än 20 km / h. Realistiskt sett kan det vara rostat bröd efter det avståndet som körs på ett litet däck. Vittoria rekommenderar också att du kontrollerar storleken på däckfodret för att se till att det inte har skadats under processen. Det kan behöva bytas ut, det kanske inte. Men Vittoria rekommenderar att du byter ut varje Air-Liner Road efter ett års användning och lagrar dem med minst 1 bar (14psi).

Pro-testad (och vunnit)

Redan bevisat på högsta nivå av konkurrens, hävdar Vittoria att den första stora vinsten på Air-Liner Road hände hela vägen tillbaka 2019 när Alexander Kristoff vann Gent-Wevelgem. Spring Classics är inte tävlingar där du vanligtvis har råd med ett däckrelaterat mekaniskt, så pärlåsfunktionen som förhindrar eventuella däckböjningar över kullersten verkar som om det kan vara en stor sak.

Tre storlekar

Vittoria Air-Liner Road installerad på Bontrager-fälgen

För att testa det själv skickade Vittoria över ett Air-Liner Road Kit tillsammans med några Corsa 700c x 25 mm slanglösa däck. Observera att dessa foder kan användas på alla däck, inte bara Vittoria. Jag planerade att montera dem på ett par Bontrager Aeolus Pro 37-fälgar – det är ett viktigt övervägande eftersom Air-Liners finns i tre storlekar, alla med rekommenderad däckbredd och invändig fälgbredd.

Vittoria Air-Liner Road TLR komplett kit

Det lilla satsen som skickades är avsedd för 25 mm breda däck och interna fälgbredder på 21 mm. Perfekt.

Hur mycket väger den?

Vittoria Air-Liner Road verklig vikt för små Vittoria Air-Liner Vägventil verklig vikt

Med något som detta utformat för vägcyklar är vikt en stor oro för många åkare. Lyckligtvis är de små insatserna extremt lätta – bara 22 g vardera på vår skala. Ventilerna är inte heller dåliga, vid 5 g per bit för en 60 mm ventil.

Vad finns i boxen?

Vittoria Air-Liner Road komplett kit

Vittoria Air-Liner Road komplett kit

Inuti hela satsen hittar du två luftlinjer, två slanglösa ventiler, Road Tubeless-verktygssatsen och en flaska med deras Universal Tubeless Tire Tealant.

Vittoria Air-Liner Road rörlös ventil

Den proprietära Vittoria Multiway rörlösa ventilen är utformad med hål på sidan av ventilen såväl som basen, vilket gör att luft passerar igenom även när den trycks upp mot insatsen …

Vittoria Air-Liner Vägventil på fälgen

Vilket är bra eftersom det platta sätet på Bontrager TLR-fälglisten i plast fick ventilen att sitta ganska högt. Om jag skulle köra den här uppsättningen på lång sikt skulle jag förmodligen ta bort remsan och använda standardrörslös tejp för att låta ventilens koniska gummitätning sitta djupare i fälgen. Det fungerade dock som det är.

Hur installeras den?

Vittoria Air-Liner Road-installation

Att installera Air-Liner var inte omöjligt, men det var definitivt mer utmanande än att bara installera ett däck. Du börjar med att arbeta in fodret i fälghåligheten, med ena sidan av däcket installerat, precis som om du skulle göra ett rör.

Vittoria Air-Liner Road-däckstång

Jag upptäckte att när jag installerade däcket var de bästa verktygen för jobbet vanliga däckhandtag och min pålitliga däckpärljack – i princip vad du kan nå på alla ultratäta däck / fälgkombinationer. Skummet gör det så att du inte kan få pärlorna att falla ner i fälgens mittkanal som du normalt skulle göra, så det är lite svårare att brottas på fälgen.

Men när du tar bort däcket måste du ganska mycket använda den medföljande Vittoria-tången. Det är lite kontraintuitivt, där du använder tången för att dra bort däcket från dig, vilket gör att du kan sätta in en däckspak eller klämma för att sedan bända pärlan mot dig. När du väl har fattat det lossnar däcket ganska enkelt.

Det här är definitivt inte något du kan göra på vägen, men tack vare run-flat-funktionerna borde du inte behöva.

Vittoria Air-Liner Road tätningsflaska med ventilkärnverktyg Vittoria Air-Liner Road tätningsflaska

När du har monterat däck och foder har flaskan med Vittoria Universal Tubeless Tire Sealant en smart keps med en inbyggd prestakärnborttagare ovanpå och en direkt passning till prestaaxeln under. Pressa in rätt mängd, lufta däcket och du är redo att gå.

Fungerar det?

Vittoria Air-Liner Road med lägenhet

För det mesta var jag nyfiken på påståendena. Hur skulle det vara? Skulle du ha någon kontroll om du fick en främre lägenhet? För att ta reda på det ställde jag upp medvetet framhjulet utan tätningsmedel för att efterlikna en långsam läcka.

Vad jag tyckte var att även med ett däck som var märkbart squishy var turen förvånansvärt kontrollerad. Du kunde definitivt säga att något inte stämde, men det rullade, stoppade och till och med blev ganska bra.

Men hur är det om det var helt platt? Gilla, du gashed-the-side-of-the-däcket-open-flat? Efter att ha tagit bort all luft från däcket var resan mycket mer besläktad med ett platt däck, bara fälgen hindrades fortfarande från att vidröra trottoaren. Även med lägenheten på framsidan kunde jag fortfarande vända och stoppa – medan jag var försiktig.

Om du lyckas helt täcka däcket blir det inte den trevligaste åkturen, men det verkar som om du kommer dit.

Naturligtvis är detta det värsta fallet eftersom däcktätningsmedlet ska göra jobbet för de flesta punkteringar – innan du måste tillgripa att köra på Air-Liner. Jag försökte senare med ett däck laddat med tätningsmedel för att punktera däcket med en tryckstift, men Vittoria-däcktätningsmedlet gjorde snabbt arbete med punkteringen innan det tappade tillräckligt med luft för att tvinga mig att rida på insatsen. Vid den tiden kunde mer luft läggas till däcket, och jag fortsatte åka.

Hur mycket?

Erbjuds i tre storlekar och varje foder säljs separat för 39,99 USD. Road Tubeless Tool-Kit finns tillgängligt för 24,99 USD, och Vittoria Universal Tubeless däcktätningsmedel är prissatt till 6,99 $ – 24,99 USD beroende på storlek. Om du vill ha allt detta i ett kit som det som skickas till oss för testning, innehåller Vittoria Air-Liner Road TLR Kit två liners, en slanglös verktygssats och en flaska däcktätningsmedel för $ 99,99.

vittoria.com



Source link

Lämna en kommentar

Mailadressen kommer inte att visas.